Μετρό - Γιατί διχάζουν τη Θεσσαλονίκη πάλι;

👤 Άρθρο: Γιάννης Μαγκριώτης 🕔14/09/2019 - 12:07

Γιάννης Μαγκριώτης

Η Θεσσαλονίκη είχε και έχει μεγάλα πλεονεκτήματα από τη θέση της και την ιστορική της εξέλιξη.

Είχε πρωταγωνιστικό ρόλο σε πολλούς τομείς και σε πολλές ιστορικές περιόδους.

Έζησε όμως και πολλές καταστροφές από επιδρομείς και κατακτητές.

Από την ημέρα της απελευθέρωσής της και της ενσωμάτωσης στον εθνικό κορμό, το 1912, γνώρισε σημαντική ανάπτυξη, όμως δεν μπόρεσε ποτέ να επανακτήσει πρωταγωνιστικό ρόλο ανάλογο του παρελθόντος της.

Στο ανά χείρας άρθρο δεν υπάρχει χώρος να ερμηνεύσουμε το γεγονός αυτό, όμως μπορώ να πω ότι ένας από τους βασικούς λόγους είναι οι εσωτερικοί διχασμοί που δημιουργήθηκαν από τις αρχές του 20ού αιώνα και είναι κάθε μορφής.

Είναι ιστορικά τεκμηριωμένο ότι αυτές οι διχαστικές τομές δεν επιτρέπουν τη συγκρότηση σταθερών, λειτουργικών και αντιπροσωπευτικών θεσμών κοινωνικής και πολιτικής εκπροσώπησης.

Ο ρόλος των προσώπων ήταν πάντα ισχυρός και πολλές φορές έπαιρναν τη μορφή του «Σωτήρα».

Η ιστορία του μετρό Θεσσαλονίκης είναι η επιτομή της ταυτότητάς της.

Στο τέλος του 2009, δηλαδή έχοντας περάσει το 64% του συμβατικού χρόνου κατασκευής, είχε κατασκευαστεί περίπου το 10% του έργου.

Τον Μάιο του 2012, λίγο πριν από τις εκλογές, είχαν λυθεί όλα τα προβλήματα και η κατασκευή του έργου είχε φθάσει περίπου στο 40% και αν υπήρχε η ανάλογη συνέχεια θα μπορούσε τα τελειώσει το 2016.

Δυστυχώς οι προβλέψεις δεν επαληθεύτηκαν γιατί το φθινόπωρο του 2012 προέκυψε το πρόβλημα με τα αρχαία της στάσης Βενιζέλου.

Εδώ και πάλι έχουμε την εμφάνιση νέων «Σωτήρων», οι οποίοι αντί να ακολουθήσουν τη μέθοδο κατασκευής του σταθμού που είχε υιοθετηθεί στον σταθμό Αγίας Σοφίας, όπου τα ευρήματα είναι και πιο σημαντικά, αποφάσισαν να αφαιρέσουν τα αρχαία αλλά να μην τα επανατοποθετήσουν στη θέση τους μετά την κατασκευή του σταθμού και να τα πάνε στο στρατόπεδο «Παύλος Μελάς», όπου μελλοντικά θα γινόταν μουσείο.

Λανθασμένη από κάθε άποψη επιλογή και δικαίως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης προσέφυγε στο ΣτΕ για να ακυρωθεί η απόφαση.

Ο διχασμός στην πόλη άρχισε, χωρίς να πάρει ακόμη κομματικές διαστάσεις.

Στις αρχές του 2014, σε μια συνάντηση που οργάνωσα ως πρώην υφυπουργός Υποδομών στα γραφεία της Αττικό Μετρό ΑΕ, μεταξύ της διοίκησης και του δημάρχου συμφωνήθηκε να ακυρωθεί η πρώτη απόφαση της Αττικό Μετρό ΑΕ και να υιοθετηθεί η μέθοδος του σταθμού της Αγίας Σοφίας, η οποία εγκρίθηκε και από το ΚΑΣ με την υποστήριξη της κυρίας Μενδώνη, γραμματέως τότε του υπουργείου Πολιτισμού.

Δυστυχώς μετά τρεις μήνες ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης άλλαξε θέση και έκανε και νέα προσφυγή στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί και αυτή η απόφαση.

Η κυβέρνηση άλλαξε και η νέα υιοθέτησε την πρόταση του δημάρχου και του συλλόγου των αρχαιολόγων, παρότι η νέα προσφυγή στο ΣτΕ απερρίφθη τον Οκτώβριο του 2016.

Νέα κυβέρνηση, νέα σύνθεση του ΚΑΣ, νέες αποφάσεις και το 2017 μπήκε μπροστά η κατασκευή του σταθμού χωρίς να μετακινηθεί κανένα αρχαιολογικό εύρημα.

Εκλογές έγιναν πάλι, η κυβέρνηση άλλαξε, όπως και η σύνθεση του ΚΑΣ.

Ο πρωθυπουργός στην ομιλία του στη ΔΕΘ είπε πως πείστηκε από τους φορείς της πόλης ότι πρέπει πάλι να αλλάξει μέθοδο κατασκευής του σταθμού στη Βενιζέλου και να γίνει με την προηγούμενη.

Και τώρα η πόλη μπροστά και πάλι σε έναν ανόητο διχασμό, αφού ειδικοί και κυρίως μη ειδικοί, ανάλογα με την κομματική τους ταυτότητα, τοποθετούνται με τη μία ή άλλη επιλογή.

Δυστυχώς λείπει και πάλι η λογική από τη νέα αντιπαράθεση, το κομματικό και προσωπικό κριτήριο κυριαρχεί και ο κίνδυνος να χαθεί κι άλλος χρόνος και πόροι είναι ορατός, όποια επιλογή και να γίνει.

Πιστεύω πως ήταν λάθος του πρωθυπουργού που πήρε άμεσα θέση σε ένα τόσο πολύπλοκο θέμα, απλώς ακούγοντας τα κομματικά στελέχη του.

Έπρεπε να προτείνει τη συγκρότηση μιας επιτροπής ειδικών και έμπειρων επιστημόνων με συμμετοχή και ξένων, η οποία θα ακούσει όλες τις πλευρές και τους αρμοδίους και με βάση τρία  κριτήρια να κάνει την τελική επιλογή σε διάστημα τριών μηνών το πολύ και η οποία θα γίνει σεβαστή από όλους.

Τα κριτήρια δεν μπορεί παρά να είναι η τελική εικόνα των αρχαίων στον σταθμό, ο χρόνος και το κόστος.

Πιστεύω ότι αν υπάρξει λογική και μετριοπάθεια από όλες τις πλευρές, το πρόβλημα θα ξεπεραστεί και το 2023 μπορεί να έχουμε σε πλήρη λειτουργία όλη τη γραμμή, από τη Μίκρα μέχρι τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Εάν η κυβέρνηση επιμένει, σίγουρα θα υπάρξουν νέες προσφυγές στο ΣτΕ και σίγουρα θα έχουμε μεγαλύτερες καθυστερήσεις, όποια και να είναι η απόφασή του.

Επιτέλους τώρα ας κυριαρχήσει η λογική και ας μην κάνουν όλοι μαζί το τέταρτο λάθος, είναι απολύτως παράλογο κάτι τέτοιο και κανείς δεν ξέρει πού θα οδηγήσει.

Όμως η κυβέρνηση πρέπει να κλείσει και τις εκκρεμότητες με την επέκταση του μετρό Καλαμαριάς, δηλαδή να δημοπρατήσει την προμήθεια των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, των συστημάτων ασφάλειας και φυσικά τους συρμούς, κάτι που ήταν προγραμματισμένο να γίνει το 2014 και ακόμη δεν έχει γίνει γιατί οι κυβερνήσεις δεν έχουν βρει τα περίπου 170 εκατ. ευρώ που απαιτούνται. Χωρίς αυτές τις προμήθειες άμεσα το μετρό δεν θα φθάσει ποτέ στη Μίκρα.

Φυσικά να φύγουμε από τον μύθο και να πάμε στην πραγματικότητα για τις επεκτάσεις του μετρό δυτικά. Πρέπει άμεσα η κυβέρνηση να βρει τους πόρους και να δημοπρατήσει τις αναγκαίες μελέτες, για να αρχίσει η κατασκευή του το 2022, διαφορετικά δεν θα προλάβει ούτε το επόμενο ΕΣΠΑ και δεν πρόκειται να γίνει στον ορατό χρονικό ορίζοντα. 


💬Αφήστε το σχόλιο σας

Τα πεδία με αστεράκι είναι υποχρεωτικά

Δείτε επίσης τα τελευταία άρθρα με χρονολογική σειρά

«Mας πήρανε χαμπάρι» και στην Αυστραλία

18/10/2019 - 10:14:05 -

Αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο: Κενό στρατηγικών επιλογών.

16/10/2019 - 18:10 - Σ τα είκοσι Μέρη του προς ψήφιση αναπτυξιακού νομοσχεδίου δίνεται έμφαση σε σωρεία...

Επιβάλλεται συνενόηση για το Μετρό

04/10/2019 - 18:12 - Η σύμβαση κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης υπογράφηκε την Άνοιξη του 2006 χωρίς...

Αλλαγή κλίματος -ή αλλαγή συστήματος;

28/09/2019 - 22:07:18 -

Ένας θερμός Σεπτέμβρης

19/09/2019 - 19:11:30 -

Να δεις που κάποτε θα μας πούνε και ... αναλφάβητους

14/09/2019 - 13:58:23 -

Μετρό - Γιατί διχάζουν τη Θεσσαλονίκη πάλι;

14/09/2019 - 12:07 - Η Θεσσαλονίκη είχε και έχει μεγάλα πλεονεκτήματα από τη θέση της και την ιστορική της...

Υπουργείο Ζέσης και Θέρμης

14/09/2019 - 10:57:09 -

Η κρίση κοινωνικής εκπροσώπησης: ιδέες από τη συζήτηση για την οργάνωση των κομμάτων

13/09/2019 - 09:26:38 -

Δεν το λες και «ευρωπαϊκό τρόπο ζωής»

13/09/2019 - 09:25:22 -

Επιστροφή στη λίστα με τα Νέα - ειδήσεις
Πολιτικά άρθρα Αναπτυξιακό πολυνομοσχέδιο: Κενό στρατηγικών επιλογών.

Δημήτρης Μάρδας

Σ τα είκοσι Μέρη του προς ψήφιση αναπτυξιακού νομοσχεδίου δίνεται έμφαση σε σωρεία ρυθμίσεων ή τακτοποιήσεων ορθότερα. Αυτές αρχίζουν από τις...

Δείτε όλο το άρθρο
Επιβάλλεται συνενόηση για το Μετρό

Γιάννης Μαγκριώτης

Η σύμβαση κατασκευής του μετρό Θεσσαλονίκης υπογράφηκε την Άνοιξη του 2006 χωρίς ολοκληρωμένες μελέτες και με χρόνο εκτέλεσης των αρχαιολογικών...

Δείτε όλο το άρθρο
«Mας πήρανε χαμπάρι» και στην Αυστραλία

Νάσος Μπράτσος

του Νάσου Μπράτσου Ο τίτλος είναι ελαφρώς «ποιητικός», αφού το σχετικό δημοσίευμα είναι από την εφημερίδα της ομογένειας «Νέος Κόσμος», συνεπώς δεν...

Δείτε όλο το άρθρο
Αλλαγή κλίματος -ή αλλαγή συστήματος;

Μάχη Μαργαρίτη

της Μάχης Μαργαρίτη Αυτόν τον Σεπτέμβρη έγινε η μεγαλύτερη κινητοποίηση για το περιβάλλον στην ιστορία του πλανήτη. Εκατομμύρια άνθρωποι σχεδόν σε...

Δείτε όλο το άρθρο
Ένας θερμός Σεπτέμβρης

Μάχη Μαργαρίτη

της Μάχης Μαργαρίτη «Αυτός ο Σεπτέμβρης θα είναι γεμάτος θάρρος και ομορφιά». Έτσι γράφουν στην ιστοσελίδα τους τα μέλη της «Παγκόσμιας Απεργίας για...

Δείτε όλο το άρθρο
Δείτε όλα τα άρθρα
Δημοσκοπήσεις Δημοσκόπηση της εταιρίας Metron Analysis για Το Βήμα (22-9-2019) Προβάδισμα 16,5 ποσοστιαίων μονάδων διατηρεί η ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ , όπως προκύπτει από δημοσκόπηση της εταιρείας Metron Analysis. Πηγή:... Δείτε περισσότερα Δημοσκόπηση της εταιρίας Pulse για το Skai (19-9-2019) Ισχυρό προβάδισμα της ΝΔ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ στην εκτίμηση για την πρόθεση ψήφου , το οποίο διαμορφώνεται στις 13,5 ποσοστιαίες μονάδες, δείχνει... Δείτε περισσότερα
Αναζήτηση δημοσκόπησης
Μέσο Δημοσίευσης
Επωνυμία Εταιρείας
Ημερομηνία      Από:
Δημοσίευσης   Έως:

Δείτε όλες τις δημοσκοπήσεις
Νέα της HELEXPO
Ανοίγει αύριο τις πύλες του το θεματικό πάρκο  «Θεοί του Ολύμπου»

Ανοίγει αύριο τις πύλες του το θεματικό πάρκο «Θεοί του Ολύμπου»


Σε απόσταση αναπνοής από τον Όλυμπο, ανοίγει τις πύλες του αύριο, 4 Οκτωβρίου, στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης, το θεματικό πάρκο «Θεοί του...


Δείτε θέμα και σχόλια
Newsletter

Επιθυμώ να λαμβάνω newsletter

Τα στοιχεία σας είναι εμπιστευτικά!
Νέα από τον Κόσμο  Αιφνιδιαστικό ταξίδι της Πελόζι στο Αφγανιστάν Αιφνιδιαστικό ταξίδι της Πελόζι στο Αφγανιστάν

Η Πελόσι, έφθασε στο Αφγανιστάν έπειτα από μια στάση στην Ιορδανία.

Νέα Τεχνολογίας  Οι Αμερικανοί κατέστρεψαν βάση τους πριν αποχωρήσουν από τη Συρία Οι Αμερικανοί κατέστρεψαν βάση τους πριν αποχωρήσουν από τη...

Οι Αμερικανοί στρατιώτες ετοιμάζονται να εκκενώσουν και τη βάση Λάιφ Στόουν, κοντά σε ένα φράγμα του ποταμού...

Κύπρος - Ειδήσεις Ταξιδιωτική οδηγία του ΥΠΕΞ για τον Λίβανο Ταξιδιωτική οδηγία του ΥΠΕΞ για τον Λίβανο

To Υπουργείο Εξωτερικών εξέδωσε το Σάββατο ταξιδιωτική οδηγία για το Λίβανο, λόγω των μαζικών διαδηλώσεων που...

Ειδήσεις υγείας Ανεύρυσμα αορτής: Πότε μπορεί να αποβεί μοιραίο για τη ζωή του ασθενούς Ανεύρυσμα αορτής: Πότε μπορεί να αποβεί μοιραίο για τη ζωή...

Το ανεύρυσμα της αορτής είναι μία σοβαρή κατάσταση, που είναι σημαντικό να διαγιγνώσκεται σωστά και εγκαίρως.

Ψυχαγωγία - ειδήσεις Μίνι καλοκαίρι και σήμερα - Σε ποιες περιοχές η θερμοκρασία θα φτάσει τους 29 βαθμούς Μίνι καλοκαίρι και σήμερα - Σε ποιες περιοχές η θερμοκρασία...

Γενικά αίθριος καιρός ο καιρός σήμερα Δευτέρα...

Νέα για αυτοκίνηση Drakos Engineering Moto Division: Νέο κατάστημα ανταλλακτικών & αξεσουάρ στην Καλλιρρόης! Drakos Engineering Moto Division: Νέο κατάστημα...

Drakos Engineering Moto Division: Νέο κατάστημα ανταλλακτικών & αξεσουάρ στην Καλλιρρόης!Στο κέντρο του...

Αγροτικά Νέα Νέα πληρωμή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε αγρότες Νέα πληρωμή από τον ΟΠΕΚΕΠΕ σε αγρότες

Σε νέες πληρωμές ύψους 1.334.268,92 ευρώ προχώρησε ο ΟΠΕΚΕΠΕ μέσα στο προηγούμενο διήμεροΟ ΟΠΕΚΕΠΕ ανακοίνωσε...

Πολιτιστικά Νέα Παρουσίαση του βιβλίου «Το Άλλο Πρόσωπο», της Βίκυς Καραίσκου, στον ΙΑΝΟ Παρουσίαση του βιβλίου «Το Άλλο Πρόσωπο», της Βίκυς...

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Θερμαϊκός το βιβλίο της Βίκυς Καραΐσκου, με τίτλο «Το Άλλο Πρόσωπο», το οποίο θα...

Εκπαιδευτικά Νέα Φροντιστήρια για 12χρονους “έσπασαν” όλα τα “ρεκόρ” για την εισαγωγή στα Πρότυπα Γυμνάσια Φροντιστήρια για 12χρονους “έσπασαν” όλα τα “ρεκόρ” για την...

Στο Πρότυπο Γυμνάσιο της  Ευαγγελικής οι μισοί εισακτέοι προέρχονται  από ένα συγκεκριμένο Φροντιστήριο για...

Τουρισμός - Ειδήσεις Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων: Άνοδος εσόδων και αφίξεων τουριστών τον Αύγουστο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων: Άνοδος εσόδων και...

Ανοδικά κινήθηκαν και τον Αύγουστο οι αεροπορικές αφίξεις τουριστών στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα...

Επιστήμη - ειδήσεις ΝΑΣΑ: Διαστημικός περίπατος μόνο για γυναίκες (video) ΝΑΣΑ: Διαστημικός περίπατος μόνο για γυναίκες (video)

H NASA έγραψε ιστορία, με άρωμα γυναίκας καθώς για πρώτη φορά στην ιστορία της ανθρωπότητας πραγματοποιήθηκε...

Ξεχωριστές ειδήσεις  Κέρινο γλυπτό του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο από τον εικαστικό Ουρς Φίσερ (pic) Κέρινο γλυπτό του Λεονάρντο ΝτιΚάπριο από τον εικαστικό...

Δείχνει τον αστέρα του Χόλιγουντ σαν σιαμαίο με δυο κεφάλια, μαζί με τους γονείς του.