Night Trap: Ο “άγνωστος” τίτλος που οδήγησε στη δημιουργία του ESRB

🕔08/07/2017 - 22:00:47

Το 1992 ήταν η χρονιά που κυκλοφόρησαν μεταξύ άλλων τίτλοι που μνημονεύουμε μέχρι και σήμερα: Super Mario Kart, Alone in the Dark, Super Mario Land 2: 6 Golden Coins, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Sonic the Hedgehog 2, Final Fantasy V, Ecco the Dolphin, Mortal Kombat.

Σίγουρα θα πρέπει να κατέβει κανείς αρκετά κάτω στη λίστα μέχρι να συναντήσει το Night Trap, ένα δημιούργημα της Digital Picturesγια λογαριασμό της SEGA –αποκλειστικότητα, τότε, του SEGA CD. Τι το ιδιαίτερο είχε το συγκεκριμένο; Το κόνσεπτ του ήταν τόσο “ιδιαίτερο” που απασχόλησε μέχρι και τη Γερουσίατων ΗΠΑ, οδηγώντας επί της ουσίας στη σύσταση του ESRB, της Επιτροπής Χαρακτηρισμού Ψυχαγωγικού Λογισμικού της χώρας και τη δημιουργία του συστήματος αξιολόγησης που υπάρχει μέχρι και σήμερα!

 

 

Όλα ξεκίνησαν…

 

…πριν από 32 χρόνια και συγκεκριμένα το 1985, όταν ο Τομ Ζίτοξεκίνησε να δουλεύει πάνω σε μία νέα κονσόλα. Επρόκειτο για το Control-Vision, ένα σύστημα που χρησιμοποιώντας βιντεοκασέτες (VHS) αντί cartridges, θα προσέφερε gaming εμπειρίες που θα παρέπεμπαν περισσότερο σε διαδραστικές ταινίες –συνδυάζοντας full motion video (FMV) με ένα βασικό gameplay. Η ιδέα του Ζίτο άρεσε στη Hasbroη οποία και τη χρηματοδότησε με $7 εκατ. επιτρέποντάς του να προχωρήσει στη δημιουργία των πρώτων τίτλων. Η αρχή έγινε με τρία μικρά, δοκιμαστικά παιχνίδια για να ακολουθήσουν δύο πλήρη, μεγαλύτερα: το Night Trap και το Sewer Shark.

 

Το μπάτζετ των δύο τίτλων ήταν εντυπωσιακό για την εποχή: $1,5 εκατ.για το Night Trap και $3 εκατ.για το Sewer Shark –λογικό, αν σκεφτεί κανείς πως απαιτούνταν τόσο προγραμματισμός όσο και γυρίσματα. Κανείς τους όμως δεν έμελλε να κυκλοφορήσει στην ώρα του, αφού μόλις δύο μήνες πριν το λανσάρισμα του Control-Vision, η Hasbro επικαλούμενη την υψηλή του τιμή (ξεκινούσε στα $299, όταν το NES κόστιζε περί τα $100) ακύρωσε ολόκληρο το πρότζεκτ! Ο Ζίτο φρόντισε να αγοράσει τα δικαιώματα των παιχνιδιών και δικαιώθηκε για την επιλογή του τρία χρόνια αργότερα, καθώς η SEGA που στο μεταξύ έψαχνε launch τίτλους για το SEGA CD, επικοινώνησε μαζί του εκδηλώνοντας το ενδιαφέρον της.

 

Το Night Trap έκανε τη μετάβαση από το VHS στο CD-ROM και κυκλοφόρησε στο SEGA CD το 1992 –πέντε χρόνια δηλαδή μετά τα γυρίσματά του! Και κάπου εκεί άνοιξαν οι ασκοί του Αιόλου…

 

 

Λίγα λόγια για το Night Trap

 

Η ιδέα πίσω από το παιχνίδι ήταν αν μη τι άλλο πρωτότυπη. Ο παίκτης αναλάμβανε τον ρόλο του μέλους μιας ομάδας ειδικών δυνάμεων (S.C.A.T. από το SEGA Control Attack Team) η οποία ερευνούσε την εξαφάνιση μιας ομάδας νεαρών κοριτσιών σε μία έπαυλη. Με μία νέα κοριτσοπαρέα να ετοιμάζεται να επισκεφθεί την οικία της οικογένειας Martin, ο παίκτης έχοντας πρόσβαση στο κλειστό κύκλωμα τηλεόρασηςθα προσπαθούσε να ξεδιαλύνει το μυστήριο, φροντίζοντας να τη βγάλουν καθαρή οι ανέμελες δεσποσύνες –μεταξύ των οποίων υπήρχε και μία μυστική πράκτορας.

 

[ακολουθούν spoilers]

 

Όπως αντιλαμβανόταν στην πορεία, οι εξαφανίσεις οφείλονταν σε μια ομάδα βαμπίρ που τρέφονταν με αίμα, μέλη της οποίας ήταν και οι ίδιοι οι οικοδεσπότες! Έτσι, ήταν στο χέρι του ενεργοποιώντας τις σωστές παγίδες την κατάλληλη στιγμή, να σώσει τα κορίτσια και να εξουδετερώσει την απειλή. Η δράση εξελισσόταν αποκλειστικά μέσω FMV με τον παίκτη να αλλάζει δωμάτιο και να καθορίζει τις παγίδες μέσω ενός μενού. Το φινάλεμάλιστα του τίτλου, εξαρτάτο από τα κοράσια που θα κατάφερνε να σώσει εν τέλει ο παίκτης –χαρακτηριστικό ιδιαίτερα εντυπωσιακό για τα δεδομένα της εποχής.

 

 

Γιατί τέτοιος χαμός;

 

Αν και το παιχνίδι δεν ήταν ιδιαίτερα βίαιο –με εξαίρεση κάποιες μεμονωμένες σκηνές- και δεν έκανε χρήση γυμνού, το γεγονός πως στηριζόταν αποκλειστικά σε βίντεο με πραγματικούς ηθοποιούς –με αποτέλεσμα η όλη εμπειρία να δείχνει ιδιαίτερα ρεαλιστική- ήταν αυτό που το έφερε στο μάτι του κυκλώνα. Το Night Trapκαι το Mortal Kombatήταν οι δύο τίτλοι που χρησιμοποιήθηκαν από τον γερουσιαστή Τζο Λίμπερμαντο 1993, στην προσπάθειά του να αποδείξει πώς “τα videogames διέφθειραν την αμερικανική νεολαία”, κι αν το μεν Mortal Kombat ήταν αναμενόμενο πως θα “καιγόταν” από τα βίαια fatalitiesτου, το δε Night Trap “την πάτησε” από τον τρόπο που αντιμετώπιζε το γυναικείο φύλοκαι τη ρεαλιστική απεικόνιση των σκηνών βίας. Το θέμα έφτασε μέχρι και τη Γερουσία των ΗΠΑ, ενώ καλύφθηκε από κορυφαίες εφημερίδες όπως η Washington Post, οι Times της Νέας Υόρκης και η USA Today.

 

SEGAκαι Nintendoβρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής που ανέλαβε να εξετάσει την υπόθεση, μόνο που η συμπεριφορά των εκπροσώπων τους (Χάουαρντ Λίνκολν, πρόεδρος της Nintendo of America και Μπιλ Ουάιτ, αντιπρόεδρος της SEGA of America) ήταν επιεικώς απαράδεκτη. Η Nintendo υιοθέτησε μία συντηρητική στάση, υποστηρίζοντας ότι τα παιχνίδια που κυκλοφορούσαν στις κονσόλες της ήταν για παιδιά. Η SEGA από την άλλη, την κατηγόρησε προβάλλοντας βίντεο από βίαιους τίτλους που έτρεχαν σε συστήματά της Nintendo, επιστρατεύοντας ακόμα και το Super Scope, το οποίο και παρουσίασε ενώπιον της επιτροπής! Ο ίδιος ο γερουσιαστής Λίμπερμαν, σε συνέντευξή του αργότερα, είχε δηλώσει έκπληκτος με τον πόλεμο που είχαν ανοίξει οι δύο εταιρείες, όταν άπαντες τις περίμεναν να εμφανιστούν ενωμένες, διατηρώντας κοινή γραμμή πλεύσης.

 

 

Ουδέν κακόν αμιγές καλού

 

Τον Φεβρουάριο του ’94, δύο μήνες μετά την ακρόαση της υπόθεσης δηλαδή, ο Λίμπερμαν πρότεινε τη δημιουργία μίας ομοσπονδιακής επιτροπής η οποία θα φρόντιζε για τη θέσπιση ενός πλαισίου αξιολόγησης videogames. Η μοναδική περίπτωση να μην προχωρούσε το πλάνο του, θα ήταν αν οι εταιρείες κατάφερναν να τα βρουν μεταξύ τους, κάτι που, ώ του θαύματος, συνέβη. Nintendo, SEGA, Acclaimκαι Electronic Artsμεταξύ άλλων κάθισαν στο ίδιο τραπέζι ιδρύοντας την Interactive Digital Software Association (IDSA), έναν συνεταιρισμό που θα προασπιζόταν τα συμφέροντά τους στην Ουάσινγκτον και που στο μέλλον θα μετεξελισσόταν στην Entertainment Software Association–τη γνωστή μας ESA που διοργανώνει σε ετήσια βάση την E3. Σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των videogames, η IDSA θα στελέχωνε και θα διαχειριζόταν έναν ανεξάρτητο φορέα, το Entertainment Software Ratings Boardή αλλιώς το ESRB!

 

Μερικούς μήνες αργότερα, το ESRB παρουσίαζε στο Κογκρέσο τις προτάσεις του σε ό,τι αφορά τις βαθμίδες αξιολόγησης videogames –δεν απείχαν ιδιαίτερα από αυτές που ισχύουν και σήμερα ενώ θύμιζαν αρκετά το σύστημα που χρησιμοποιούσε ήδη η SEGA. Το σύστημα τέθηκε σε ισχύ από την 1ηΣεπτεμβρίου του 1994με το ESRB να προσλαμβάνει αξιολογητές οι οποίοι παρακολουθούσαν βιντεοκασέτες με το gameplay τίτλων, “μοιράζοντας” ακολούθως τα κατάλληλα ratings. Το ESRB είναι επιφορτισμένο με την αξιολόγηση των videogames για την αγορά των ΗΠΑ. Στην Ευρώπη το αντίστοιχο σύστημα είναι το PEGI (Pan European Game Information) το οποίο αναπτύχθηκε από την Interactive Software Federation of Europe και χρησιμοποιείται ανελλιπώς από τον Απρίλιο του 2003.

 

 

Night Trap vs. Mortal Kombat

 

Αν και το Mortal Kombat ήταν αδιαμφισβήτητα ο “σταρ” της υπόθεσης (τα βίαια fatalities του, σε συνδυασμό με το ρεαλιστικό animation των χαρακτήρων, το είχαν μυθοποιήσει στα arcades), το Night Trap αποτέλεσε το “αουτσάιντερ”, τον τίτλο που κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί πως θα έπαιζε τόσο σημαντικό ρόλο στην καμπάνια των γερουσιαστών Λίμπερμαν και Κολ. SEGA και Nintendo μπορεί να είχαν στραμμένη την προσοχή τους σχεδόν αποκλειστικά στον τίτλο της Midway (το “ΜΚ” άλλωστε πούλησε πέντε φορές περισσότερα αντίτυπα στο Genesis/Mega Driveτης SEGA σε σχέση με το SNES, καθώς η Nintendo ενέκρινε μία πιο “σοφτ” εκδοχή του τίτλου χωρίς πολλή βία), όμως το Night Trap ήταν εκείνο που με τα FMV του, ανάγκασε τη βιομηχανία του gaming να ανασυνταχθεί.

 

Όσο για τη συνέχεια των δύο IP; Το μεν Mortal Kombat εξελίχθηκε σε μία από τις δημοφιλέστερες σειρές fighting (μαζί με τα Tekken και Street Fighter) μετρώντας 22 κυκλοφορίεςκαι περισσότερες από 35 εκατ. πωλήσειςσυνολικά. Το δε Night Trap αν και αρχικά αποσύρθηκε με συνοπτικές διαδικασίες από τα ράφια των καταστημάτων, μόλις καταλάγιασε ο θόρυβος διατέθηκε στο SEGA 32X, το 3DO και τους υπολογιστές (Mac OS, DOS) –με διαφορετικό εξώφυλλο για ευνόητους λόγους. Σε λίγους μήνες μάλιστα, ετοιμάζεται να κάνει δυναμικό comeback, στην επέτειο των 25 ετώναπό την αρχική του κυκλοφορία, αφού θα κυκλοφορήσει σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπωναπό τη Limited Run Gamesσε PS4 και Xbox One –με τα εξώφυλλα των SEGA CD & 32X! Τον νου σας…

 Δείτε όλο το άρθρο

★ Πηγή: http://www.insomnia.gr



Θεματικά νέα

Νέα της HELEXPO
Μετατίθενται χρονικά κατά έναν μήνα  Artozyma, Detrop Boutique και Freskon

Μετατίθενται χρονικά κατά έναν μήνα Artozyma, Detrop Boutique και Freskon


Τη χρονική μετάθεση των εκθέσεων Artozyma, Detrop Boutique και Freskon κατά έναν περίπου μήνα αποφάσισε η ΔΕΘ-Helexpo, με γνώμονα τη διαφύλαξη της...


Δείτε θέμα και σχόλια