Συζητείται στη Βουλή το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση (Live)

🕔09/02/2021 - 10:24

Πώς ψήφισαν τα κόμματα στην επιτροπή - Κατατέθηκαν αιτήσεις αντισυνταγματικότητας

Ξεκινά σήμερα στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την «Εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και άλλες διατάξεις», η οποία θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο ημέρες.

Το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας εισάγεται για συζήτηση και ψήφιση στην Ολομέλεια μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του από τους βουλευτές της ΝΔ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Αντίθετα, ΣΥΡΙΖΑ, Κίνημα Αλλαγής, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25 το καταψήφισαν στην Επιτροπή, ενώ η Ελληνική Λύση επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί στην Ολομέλεια.

Παρακολουθήστε τη συζήτηση:

 

 

Στο νομοσχέδιο, μέχρι τώρα, έχουν κατατεθεί δύο υπουργικές τροπολογίες. Η πρώτη είναι τροπολογία του υπουργείο Παιδεία και αφορά ρυθμίσεις σχετικά με τα ψηφιακά απολυτήρια, αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Επίσης, αφορά την απαλλαγή μισθωμάτων επιχειρήσεων που λειτουργούν εντός των χώρων των ΑΕΙ, την παράταση συμβάσεων μίσθωσης ακινήτων των ΑΕΙ, τη χρήση πόρων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων για εξοπλισμό και λειτουργικές εργασίες προσωρινών αιθουσών και σχολικών δομών, καθώς και ρυθμίσεις για την Εθνική Μονάδα Συντονισμού «Erasmus+» και «European Solidarity Corps».

Η δεύτερη τροπολογία έχει κατατεθεί από τον υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, και δίνει τη δυνατότητα -μέχρι και το τέλος του ακαδημαϊκού έτους 2021-2022- σε συνταξιούχους πλοιάρχους και μηχανικούς του Εμπορικού Ναυτικού να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο, ως ωρομίσθιοι, στη δημόσια ναυτική εκπαίδευση.

Σε επίπεδο βουλευτικών τροπολογιών, μέχρι στιγμής, έχουν κατατεθεί δύο τροπολογίες από το ΚΙΝΑΛ. Η μία αφορά την αύξηση του ποσοστού, από 0,5 % σε 1%, της εισαγωγή μαθητών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η δεύτερη τροπολογία αφορά «την άρση της αδικίας εις βάρος των Φυσικών με μεταπτυχιακό στην Ραδιοηλεκτρολογία (ΠΕ12.10) που μετά τη μετάταξή τους στον κλάδο ΠΕ04.01 έχασαν την αρχαιότητά τους στις σχολικές μονάδες».

 

Έκθεση Επιστημονικής Υπηρεσίας

Αργά το βράδυ της Δευτέρας, αναρτήθηκε η Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίες της Βουλής σχετικά με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου του υπουργείου Παιδείας, όπου διατυπώνονται παρατηρήσεις σχετικά με το άρθρο 12, που αφορούν την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας εντός των ΑΕΙ και την επεξεργασία των δεδομένων. Επίσης, για το άρθρο 14 που αφορά τα καθήκοντα των Μονάδων Ασφαλείας και Προστασίας των ΑΕΙ, το άρθρο 18 σχετικά με την αποστολή των Ομάδων Προστασίας της Περιουσία των Ιδρυμάτων, καθώς και για τα άρθρα 23 και 26 παρ. 2 που αφορούν πειθαρχικά παραπτώματα και διώξεις.

 

Κατατέθηκαν αιτήσεις αντισυνταγματικότητας

Κατά την έναρξη της συζήτησης, του νομοσχεδίου, ΣΥΡΙΖΑ, ΚΙΝΑΛ και ΜέΡΑ25 κατέθεσαν αιτήσεις αντισυνταγματικότητας, οι οποίες ορίστηκαν να συζητηθούν μετά τις τοποθετήσεις των εισηγητών και των ειδικών αγορητών των κομμάτων. Νωρίτερα, απορρίφθηκε από ΝΔ, ΚΙΝΑΛ και Ελληνική Λύση η πρόταση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνου Σκουρλέτη, ο οποίος εισηγήθηκε, λόγω ενός πιθανού γενικευμένου lockdown, «να παγώσει η συζήτηση και η ψήφιση του σχεδίου νόμου». Υπέρ της πρότασης του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ τάχθηκαν το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ25.

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, απέρριψε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ λέγοντας χαρακτηριστικά «αλίμονο εάν η πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι να ‘κλειδώσουμε’ τη Βουλή», καθώς, όπως είπε, αυτό «θα ήταν η μεγαλύτερη απειλή κατά της Δημοκρατίας. O διάλογος είναι αυτός που κάνει ισχυρή τη Δημοκρατία μας».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Γιάννης Βρούτσης, ανέφερε ότι «κλείνουμε έναν χρόνο σε ένα περιβάλλουν πρωτόγνωρο και η κυβέρνηση, με τις νομοθετικές της πρωτοβουλίες, κατάφερε μέσα σε δύσκολες καταστάσεις να έχει κρατήσει τη χώρα μας σε καλύτερη κατάσταση σε σχέση με άλλες και όρθια την κοινωνία και την οικονομία. Η Δημοκρατία, εδώ και έναν χρόνο, στάθηκε όρθια και είχαμε διάλογο στη Βουλή». «Δεν πρέπει να διακοπεί η συζήτηση και η ψήφιση του νομοσχεδίου», πρόσθεσε σημειώνοντας πως είναι «προκλητικό ο ΣΥΡΙΖΑ να μιλάει για συγκρούσεις και ‘πόλεμο’ στα πεζοδρόμια από τη μια και από την άλλη να παγώσει η λειτουργιά της Βουλής».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Κινήματος Αλλαγής, Κώστας Σκανδαλίδης, τόνισε ότι «άλλο είναι να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για να έρθει ένα άλλο με μεγαλύτερη διαβούλευση και τις αναγκαίες συγκλίσεις και άλλο να ζητάμε να σταματήσει η Βουλή τη λειτουργία της επειδή υπάρχει μία έκρυθμη κατάσταση. Θεσμικά δεν πρέπει να σταματήσει η λειτουργία της Βουλής».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας, αντιτάχθηκε στο «πάγωμα» της συζήτησης του νομοσχεδίου λέγοντας πως είναι αντιφατικό να υποστηρίζεται ότι «δεν μπορεί να λέμε πως για να συζητήσουμε εδώ στην Βουλή δεν ενδείκνυνται οι συνθήκες, αλλά για να καλούμε σε συλληπτήρια έξω δεν υπάρχει πανδημία».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Σκουρλέτης, επεσήμανε πως από το πρωί, με δήλωσή του, ο υπουργός Υγείας, Βασίλης Κικίλιας, έκανε γνωστό ότι είναι πιθανόν να πάμε σε ένα γενικευμένο lockdown. Σύμφωνα με τον κ. Σκουρλέτη, αυτό δημιουργεί νέα δεδομένα για όλους και για τη συζήτηση του νομοσχεδίου, το οποίο είναι ένα κρίσιμο σχέδιο νόμου όπου υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις και «εισηγούμαστε να παγώσει η συζήτησή του». «Δεν μπορούμε να κάνουμε αποδεκτό επί δύο ή τρεις ημέρες εμείς να συζητούμε εδώ και να μη μπορεί να γίνουν διαδηλώσεις ή να έχουμε συγκρούσεις για αυτές τις καταστάσεις», συμπλήρωσε και υπογράμμισε ότι «την ευθύνη θα την έχει η κυβέρνηση εξ' ολοκλήρου».

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ, Θανάσης Παφίλης, συμφώνησε υποστηρίζοντας ότι «αποτελεί πρόκληση και είναι ανήθικο να συζητάμε ένα νομοσχέδιο, όταν εδώ και έναν χρόνο τα πανεπιστήμια και τα σχολεία είναι κλειστά». «Εμείς δεν λέμε να σταματήσει η Βουλή, αλλά δεν μπορεί να έρχονται τέτοια νομοσχέδια εν μέσω πανδημίας, όταν ο λαός δεν έχει τη δυνατότητα να διαμαρτυρηθεί και να διαδηλώσει», πρόσθεσε.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΜέΡΑ25, Κλέων Γρηγοριάδης, ανέφερε πως είναι «τραγικό ότι καλούμαστε σήμερα να συζητήσουμε ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο με τα σχολεία, τα πανεπιστήμια και την κοινωνία όλη σε γενικό lockdown. Γι' αυτό συντασσόμεθα ότι θα πρέπει να αναβληθεί αυτή η συζήτηση».

Η συζήτηση του σχεδίου νόμου ξεκίνησε με τις τοποθετήσεις των εισηγητών και των ειδικών αγορητών. Όπως ανακοινώθηκε από το προεδρείο, η συζήτηση και η ψήφιση του νομοσχεδίου θα διαρκέσουν τρεις ημέρες και σε συνεννόηση με τα έχουν οργανωθεί κύκλοι ομιλητών-βουλευτών.

 

Η ένσταση αντισυνταγματικότητας

Την ένσταση αντισυνταγματικότητας επί των διατάξεων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τα Πανεπιστήμια κατέθεσε η κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με τα επιχειρήματα που ανέπτυξε ο τομεάρχης Παιδείας και εισηγητής της ΚΟ Νίκος Φίλης, να είναι τα εξής:

1.Η υποχρεωτική εφαρμογή από το σύνολο των ΑΕΙ συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης καθώς και η εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας και μέσων επιτήρησης στους χώρους των ιδρυμάτων όπου αναπτύσσεται και προάγεται η επιστημονική διδασκαλία και έρευνα προσκρούει ευθέως στις αρχές της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της πλήρους αυτοδιοίκησης.

Ειδικότερα, τα άρθρα 12 (εφαρμογή τεχνικών ή άλλων μέτρων για την τήρηση της τάξης και της ασφάλειας, εγκατάσταση Κέντρου Ελέγχου και Λήψης Σήματος και Εικόνας στους χώρους του Α.Ε.Ι.) και 16 (υποχρεωτική εφαρμογή συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης) του σχεδίου νόμου:

(α) θέτουν μη ανεκτούς περιορισμούς στην ακαδημαϊκή ελευθερία, όπως κατοχυρώνεται στο άρθρο 16§1 εδ. α΄ του Συντάγματος και προστατεύεται απόλυτα έναντι προληπτικών ή κατασταλτικών περιορισμών («Η τέχνη και η επιστήμη, η έρευνα και η διδασκαλία είναι ελεύθερες· η ανάπτυξη και η προαγωγή τους αποτελεί υποχρέωση του Κράτους.») και 

(β) προσβάλλουν την αρχής της πλήρους αυτοδιοίκησης (16§5 εδ. α΄, «Η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση»), καθώς αφαιρούν κρίσιμη ύλη από το πεδίο απόφασης των οργάνων των Α.Ε.Ι., όπως είναι κατ’ εξοχήν η οργάνωση της λειτουργίας του οικείου Ιδρύματος και των τρόπων ανάπτυξης και διεξαγωγής της διδασκαλίας στις εγκαταστάσεις του πανεπιστημίου.

2. Τα άρθρα 18-20 του νομοσχεδίου, δια των οποίων εισάγεται πρόβλεψη για αστυνομική παρουσία στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με τη σύσταση ειδικού σώματος (ΟΠΠΙ), τελούν σε προφανή αναντιστοιχία με το συνταγματικό θεσμό του ασύλου, το οποίο δεν συνιστά μια νομοθετική ρύθμιση, αλλά συνυφαίνεται με το «πλήρως αυτοδιοίκητο» του πανεπιστημίου (16§5 εδ. α΄).

Συνιστά καταστρατήγηση του Συντάγματος η παράβλεψη των θεσμικών ιδιαιτεροτήτων των χώρων οργανωμένης άσκησης της επιστημονικής έρευνας και διδασκαλίας, οι οποίοι δεν συνιστούν ένα κοινό δημόσιο χώρο, και η εγκατάσταση δημόσιας δύναμης χωρίς την εκφρασμένη συναίνεση των αρμόδιων ακαδημαϊκών οργάνων. Η τήρηση της τάξης και της ασφάλειας στο σύνολο των χώρων που προορίζονται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας των ΑΕΙ ανήκει στην αποκλειστική αρμοδιότητα και ευθύνη των αρχών που διοικούν το ίδρυμα. Η δε κρατική εξουσία οφείλει να απέχει από επεμβάσεις στους χώρους όπου διεξάγεται η ακαδημαϊκή διδασκαλία και έρευνα. 

Το πανεπιστημιακό άσυλο συνέχεται άρρηκτα και με την ελευθερία της επιστημονικής έρευνας και διδασκαλίας, συνεπώς εμπεριέχεται ουσιαστικά στην κατοχύρωση της ακαδημαϊκής ελευθερίας (16§1 εδ. α΄ του Συντάγματος). Η ακαδημαϊκή ελευθερία προστατεύεται συνεπώς απέναντι στη νομοθετική εξουσία, απέναντι στον κοινό νομοθέτη, καθώς μόνο το ίδιο το Σύνταγμα θέτει τους επιτρεπόμενους περιορισμούς της.

3. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου με τις οποίες εισάγονται ρυθμίσεις πειθαρχικού δικαίου (21-32) και, ιδίως, η δια νόμου θέσπιση πειθαρχικών παραβάσεων (23) συνιστούν ρυθμίσεις που παραβιάζουν την κατ’ άρθρον 16§5 εδ. α΄ αρχή του πλήρως αυτοδιοίκητου των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δοθέντος ότι οι πειθαρχικές υποθέσεις ανήκουν στον πυρήνα των υποθέσεων που διαχειρίζονται αυτοτελώς τα ΑΕΙ, δια των εσωτερικών κανονισμών τους. 

Ειδικότερα η θέσπιση ορισμένων πειθαρχικών παραπτωμάτων που σχετίζονται με τη χρήση των εγκαταστάσεων και υποδομών του ιδρύματος χωρίς την άδεια των αρμόδιων οργάνων του ή για την εξυπηρέτηση σκοπών που δεν συνάδουν με την αποστολή του, καθώς και τη ρύπανση στεγασμένων και ανοικτών χώρων ή την ηχορύπανση, εγείρει ζητήματα συμβατότητας ως προς την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας (16§1 εδ. α΄), φορείς της οποίας είναι όλα -και μάλιστα, όπως έχει υποστηριχθεί, εξ αδιαιρέτου- τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας.

4. Οι μεταβατικές διατάξεις που θεσπίζει το άρθρο 40 του παρόντος σχεδίου νόμου αφενός κάμπτουν τη συνταγματική αρχή του πλήρως αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ (16§5 εδ. α΄), στο βαθμόπουορίζουν ανελαστικές και ασφυκτικές προθεσμίες για την υλοποίηση μέτρων ασφάλειας και προστασίας που συνεπάγονται εκτεταμένες αλλαγές στους χώρους των ΑΕΙ, χωρίς επαρκή χρόνο διαβούλευσης εντός των αυτοδιοικητικών τους οργάνων, αφετέρου έρχονται σε αντίθεση με τη συνταγματική επιταγή της οικονομικής ενίσχυσης των ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης κατ’ άρθρον 16§5 εδ. β΄ («…Τα ιδρύματα αυτά τελούν υπό την εποπτεία του Κράτους, έχουν δικαίωμα να ενισχύονται οικονομικά από αυτό και λειτουργούν σύμφωνα με τους νόμος που αφορούν τους οργανισμούς τους»), στο βαθμό που εξαρτούν την κατανομή της δημόσιας επιχορήγησης στα Α.Ε.Ι. από την ολοκλήρωση, εκ μέρους των Ιδρυμάτων, των απαιτούμενων ενεργειών που θέτει το παρόν σχέδιο νόμου.

Όλες οι ενστάσεις αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκαν κατά πλειοψηφία με τις ψήφους της ΝΔ και της Ελληνικής Λύσης.

 

Ν. Κεραμέως: Άλλο αυτοδιοίκητο και άλλο αυτονομία

«Άλλο αυτοδιοίκητο και άλλο αυτονομία των Πανεπιστημίων» ανέφερε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως απορρίπτοντας τις ενστάσεις συνταγματικότητας. Υπογράμμισε πως το «αυτοδιοίκητο υπηρετεί την ακαδημαϊκή ελευθερία, δηλαδή την αδέσμευτη επιστημονική σκέψη, την έρευνα, τη διδασκαλία, το ατομικό δικαίωμα του πανεπιστημιακού ερευνητή ή δασκάλου το οποίο ασκείται ως οργανωμένη δραστηριότητα εντός του πλαισίου λειτουργίας των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, ένα δικαίωμα που δεν επιδέχεται περιορισμούς πέραν εκείνων που απορρέουν από την υποχρέωση σεβασμού εκ μέρους του πανεπιστημιακού δασκάλου, του ερευνητή των λοιπών διατάξεων του Συντάγματος. Άρα, το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων οριοθετείται από δραστηριότητες ακαδημαϊκού χαρακτήρα».

Επίσης, ανέφερε πως «ο νομοθέτης έχει την υποχρέωση να περιφρουρήσει αυτό το δικαίωμα, αυτήν την αρχή της ακαδημαϊκής ελευθερίας, να διασφαλίσει την ακώλυτη άσκηση του έργου των πανεπιστημίων, όπως έχει κρίνει επανειλημμένως το Συμβούλιο της Επικρατείας. Έκφανση αυτής της υποχρέωσης είναι και η γενική αστυνομική αρμοδιότητα για την πρόληψη και καταστολή αξιόποινων πράξεων». Αυτό ακριβώς, τόνισε η υπουργός, «οργανώνεται και θεσπίζεται με τη σύσταση της ΟΠΠΙ, ένα ειδικό σώμα αστυνόμευσης με βάση τα αναντίρρητα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μας, ότι πρέπει να ενισχυθεί η ασφάλεια των πανεπιστημίων μας».

Η γενική αστυνόμευση που συζητούμε, ανέφερε η Νίκη Κεραμέως, «συνιστά αρμοδιότητα του σκληρού κρατικού πυρήνα, έγκειται αποκλειστικά στην Ελληνική Αστυνομία και δεν περιορίζεται καθ' ύλην τοπικά από την αρμοδιότητα κανενός άλλου οργάνου».

Σήμερα, είπε, υπάρχει ζήτημα ασφάλειας αξιόποινων πράξεων. Όλοι οι δημόσιοι χώροι είναι ίδιοι. Και οι χώροι των ΑΕΙ και σε όλη την επικράτεια εφαρμόζονται οι νόμοι του κράτους, και τον έλεγχο εφαρμογής τους τον κάνει η ΕΛΑΣ. Υπάρχει, είπε, «ρητή απάντηση της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας ότι ο έλεγχος δεν μπορεί να ανατεθεί σε ιδιωτικές, γιατί κάτι τέτοιο αγγίζει τον σκληρό πυρήνα του κράτους. Όπως επίσης δεν μπορεί ένα σώμα που ασκεί πλήρη αστυνομικά καθήκοντα να υπαχθεί στις πρυτανικές αρχές. Ο πρύτανης δεν είναι για να δίνει εντολές για συλλήψεις αλλά για τα ακαδημαϊκά θέματα. Διευκρίνισε ότι «δεν υπάρχει πουθενά στο νομοσχέδιο καμία ίδρυση αστυνομικού τμήματος εντός ΑΕΙ, και αυτό είναι ξεκάθαρο» και προσέθεσε:

«Άλλο αυτοδιοίκητο και άλλο αυτονομία. Σύμφωνα με το Σύνταγμα και τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας το αυτοδιοίκητο περιορίζεται στην εφαρμογή των κανόνων δικαίου που διέπουν την οργάνωση, τη λειτουργία των πανεπιστημίων μας. Άλλο αυτό και άλλο το δικαίωμα να θεσπίζεις κανόνες, που είναι ένα δικαίωμα που το έχει η Βουλή. Αυτό είναι η αυτονομία. Τα πανεπιστήμια μας δεν έχουν αυτονομία, έχουν αυτοδιοίκητο».

 

Ζ. Μακρή: Το νομοσχέδιο υλοποιεί προεκλογικές δεσμεύσεις

«Συνετό και υγιές για μια σοβαρή και υπεύθυνη κυβέρνηση που έχει εκλεγεί για να εφαρμόσει μεγάλες, ουσιαστικές, απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, είναι να επενδύσει στην Παιδεία, να θωρακίσει τη νέα γενιά και τη χώρα» τόνισε η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, από το βήμα της ολομέλειας της Βουλής και σημείωσε πως το νομοσχέδιο υλοποιεί προεκλογικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης.

Η παιδεία, ανέφερε η υφυπουργός, «είναι η καρδιά της Δημοκρατίας και χρειάζεται δραστική επανεκκίνηση, απαιτεί μεγάλες αλλαγές, ώστε οι θεσμοί να λειτουργούν κανονικά και η αίσθηση ασφάλειας, συνεργασίας και εννοείται ορθής εκπαίδευσης, να κυριαρχεί στα πανεπιστήμια».

Μιλώντας για το φαινόμενοι των «αιώνιων φοιτητών», η Ζέττα Μακρή σημείωσε ότι κατά τη λήξη της ακαδημαϊκής χρονιάς 2018-2019, από τους 768.734 εγγεγραμμένους προπτυχιακούς φοιτητές, οι 282.588 ήταν «αιώνιοι» φοιτητές που δεν είχαν ξεπεράσει μόνο τον προβλεπόμενο χρόνο σπουδών, αλλά και τη δικαιολογημένη διετή προσαύξηση. Απαντώντας στο επιχείρημα ότι «οι 'αιώνιοι' φοιτητές δεν κοστίζουν χρήματα» είπε πως αυτό «ακυρώνεται από το πραγματικό άυλο κόστος της κακής, ή εν πάση περιπτώσει άδικης αξιολόγησης των δομών, ενώ δεν επιτρέπει και τον σωστό καταμερισμό των πόρων». Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο δεν είναι να συνεχιστεί η φιλοσοφία που θέλει, άπαξ και κάποιος εισαχθεί σε μια σχολή, κάποια στιγμή νομοτελειακά να βγεί και με το πολυπόθητο χαρτί στο χέρι, σημείωσε η υφυπουργός.

Η ελάχιστη βάση εισαγωγής, οι μεταρρυθμιστικές προβλέψεις για τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου, αλλά και η δυνατότητα συμπλήρωσης παράλληλου μηχανογραφικού για τα δημόσια ΙΕΚ, είναι απολύτως επιβεβλημένες ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, γιατί σήμερα, μια μεγάλη μερίδα των φοιτητών δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους, επειδή έχουν μπει από λάθος σε μια σχολή που δεν τους ενδιέφερε.

Η κ. Μακρή απέρριψε το επιχείρημα ότι «όσοι δεν εισαχθούν στο πανεπιστήμιο γιατί θα έχουν γράψει 3, ωθούνται στα ιδιωτικά κολέγια», λέγοντας πως όποιος φοιτά στο πανεπιστήμιο δίνοντας λευκή κόλλα, επίσης και αυτός ουσιαστικά δεν έχει εξεταστεί στην πραγματικότητα.

Σχετικά με την επιτήρηση της τάξης στα πανεπιστήμια, η υφυπουργός ανέφερε ότι «οι αντιδράσεις δεν αφορούν τον φοιτητόκοσμο», αλλά αυτοί που δεν την θέλουν είναι όσοι «υπέγραψαν την υπεράσπιση Κουφοντίνα». Ενδιαφέρει όμως «τη συντριπτική πλειοψηφία των ακαδημαϊκών που θέλουν να διδάσκουν με ελευθερία και ασφάλεια, να διεξάγουν επιστημονική έρευνα. Ενδιαφέρει εξίσου και τους στοχοπροσηλωμένους φοιτητές, ενδιαφέρει την κοινωνία που αγωνιά για το πώς θα είναι η χώρα μετά τα 200 πρώτα χρόνια της ύπαρξής της και υπάρχει η πραγματική κοινωνική δυναμική». Η πλειονότητα είπε «είναι αυτή που μας δείχνει το δρόμο».

Η κ. Μακρή μάλιστα, θέλησε και απάντησε «σε όσα εξέχοντα στελέχη υπηρέτησαν την παράταξή μας, αλλά και το χώρο της παιδείας, και έχουν αντιρρήσεις για τις ομάδες προστασίας που θα φυλάσσουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα» λέγοντας ότι «διάβασα και άκουσα με σεβασμό τις απόψεις τους, αλλά θυμήθηκα τον εμπρησμό του Πολυτεχνείου και την καταστροφή μοναδικών έργων τέχνης, οργάνων και εργαστηρίων. Θυμήθηκα ότι οι ζημιές κόστισαν στους φορολογούμενους Έλληνες πολίτες. Θυμήθηκα ότι ο κανονισμός λειτουργίας που θα απέτρεπε την καταστροφή, δεν εφαρμόστηκε. Θυμήθηκα επίσης και την απαλλακτική απόφαση του δικαστηρίου, που δέχθηκε ότι ο κατηγορηθείς πρύτανης δεν είχε ευθύνη για τη φύλαξη και την προστασία του χώρου». Εμείς, είπε η υφυπουργός Παιδείας, «θέλουμε να τελειώνουμε με την παρανομία και θέλουμε να τελειώνουμε με τρόπο αποτελεσματικό και απολύτως συμβατό με τη φύση των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων. Και θα τελειώσουμε ψηφίζοντας το νομοσχέδιο, αλλά και εφαρμόζοντάς το».

 

Τι είπαν οι εισηγητές των κομμάτων

«Ελευθερία δεν σημαίνει ασυδοσία» ανέφερε η εισηγήτρια της ΝΔ Κατερίνα Παπακώστα- Παλιούρα υποστηρίζοντας το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τονίζοντας πως «θέλει, πραγματικά, αρετή και τόλμη, αλλά και πολιτική ευθύνη, για να αναμετρηθείς με το απαρχαιωμένο και να μεταρρυθμίσεις το αυτονόητο, που καμία πολιτική ηγεσία δεν τόλμησε μέχρι και σήμερα». Το σχέδιο νόμου, είπε, είναι μεταρρυθμιστικό αλλά έχει και κοινωνικό πρόσημο καθώς αποσκοπεί, αφενός, στον εκσυγχρονισμό του μοντέλου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αφετέρου, στην εξάλειψη των παθογενειών που ταλανίζουν διαχρονικά τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας. Η κυβέρνηση, τόνισε, έχει «ισχυρή πολιτική βούληση, και αναλαμβάνουμε την πολιτική ευθύνη Τολμάμε σήμερα να βάλουμε επιτέλους ένα οριστικό τέλος σε χρόνιες αγκυλώσεις που κρατάνε δέσμιο και αγκιστρωμένο στο προβληματικό χθες. Καταλόγισε ότι η αντιπολίτευση και ειδικά ο ΣΥΡΙΖΑ είναι «προσκολλημένα σε ιδεοληψίες και θεωρήσεις μέσω παραμορφωτικών φακών και μικροπολιτική, εργαλειοποιώντας τον χώρο της Παιδείας για κομματικές και ψηφοθηρικές σκοπιμότητες» Απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί θεσμικών εκτροπών. Αναρωτήθηκε γιατί δεν είναι ενίσχυση της πραγματικής αυτονομίας των ΑΕΙ η δυνατότητα να διαμορφώνει η κάθε Σχολή την ιδιαίτερη της ακαδημαϊκή φυσιογνωμία μέσα από τον καθορισμό διαφορετικής βαρύτητας μαθημάτων για τους υποψηφίους φοιτητές τους. Γιατί είναι φαλκίδευση των δικαιωμάτων των νέων μας το διπλό μηχανογραφικό για όσους έχουν αποτύχει να εισέλθουν στα ΑΕΙ για να εισαχθούν σε δημόσια ΙΕΚ. Δεν μπορεί ανέφερε το όραμά μας για την Παιδεία να είναι να έχουμε εισακτέους με βαθμολογίες 0.6, 0.9 και 3.1 στα 20! Θα πρέπει είπε να αναρωτηθούμε τι είδους ακαδημαϊκή εκπαίδευση επιθυμούμε πραγματικά να έχουμε στη χώρα μας. Σχετικά με την φύλαξη των ΑΕΙ , η εισηγήτρια της ΝΔ αναρωτήθηκε πως αφού όλοι αναγνωρίζουμε το πρόβλημα ασφαλείας που υφίσταται σε κάποια εκ των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της χώρας ταυτόχρονα «χρησιμοποιείτε διχαστική ρητορική και καλλιεργείτε συνθήκες πόλωσης εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, αποκλειστικά και μόνο για ψηφοθηρικούς λόγους. Ευτυχώς, το φοιτητικό κίνημα, που διαρκώς επικαλείστε και διακαώς προσπαθείτε να ιδιοποιηθείτε, δεν είναι ευτυχώς προσκολλημένο στα ψευδεπίγραφα διχαστικά πολιτικά διλήμματα του περασμένου αιώνα και σε πολιτικούς διαχωρισμούς που εσείς θέτετε και τους οποίους πλέον η δημοκρατική μας κοινωνία έχει κλειδώσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας».

Στον αντίποδα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ Νίκος Φίλης ανέφερε ότι το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας φέρνει «περικοπές εισακτέων, κλείσιμο πανεπιστημιακών τμημάτων, ειδικούς φρουρούς και αστυνομικά τμήματα στις πανεπιστημιουπόλεις, κάμερες στα αμφιθέατρα και στις συνελεύσεις των φοιτητών». Αυτό είπε «είναι το όραμα της ΝΔ για την Παιδεία». Ειδικότερα, υποστήριξε πως το νομοσχέδιο περικόπτει τουλάχιστον 1 στους 4 εισακτέους στα ΑΕΙ (-14.000), σε σχέση με πέρσι με την θέσπιση της ελάχιστης βάσης εισαγωγής. Οι απόφοιτοι της Γ' Λυκείου, είπε, βρίσκονται για δεύτερη χρονιά μακριά από τα σχολεία και τους καθηγητές τους. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο «αναλγησίας και αδιαφορίας για την ελληνική οικογένεια» «ακραίου σαδισμού της σημερινής Δεξιάς για τον Έλληνα μαθητή και τον πιο φτωχό γονιό. Μη γελιόμαστε, η πιο φτωχή οικογένεια πλήττεται από τις άγριες περικοπές. Αυτή δεν θα έχει να πληρώσει περισσότερα φροντιστήρια, για να ανταποκριθεί το παιδί της στον εντονότερο ανταγωνισμό». Αυτό το σχέδιο νόμου, είπε ο κ. Νίκος Φίλης φέρνει «τσεκούρι περικοπών και στα νυκτερινά σχολεία. Σας έφταιξαν οι ελάχιστοι κυριολεκτικά (500 με 600) μαθητές τους που πέρυσι κατάφερναν να περάσουν σε ένα ΑΕΙ... Αυτοί που επιστρέφουν στο θρανίο νύχτα, με χίλιες δυσκολίες, έχοντας ως ένα επιπλέον κίνητρο τις σπουδές αργότερα σε ένα πανεπιστήμιο. Τόσο μίσος για τα πιο φτωχά στρώματα της κοινωνίας!». Για την πανεπιστημιακή αστυνομία είπε πως «είναι ρύθμιση αντιδημοκρατική, αναποτελεσματική και αντισυνταγματική κόντρα όχι μόνο στους φοιτητές, τους καθηγητές και τους πρυτάνεις, αλλά ακόμα και σε προβεβλημένα στελέχη της ΝΔ, πρώην υπουργούς και τομεάρχες Παιδείας!» Βάζετε « κάμερες ακόμα και στα αμφιθέατρα, την ώρα που συναθροίζονται οι φοιτητές ή κάνουν τις συνελεύσεις τους! Σε ποια άλλη χώρα της Ευρώπης το είδατε αυτό!» Υποστήριξε πως ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης πριν ένα χρόνο έλεγε στην Βουλή πως «στα Πανεπιστήμια δεν έχει θέση ούτε η Αστυνομία ούτε η ανομία» και αναρωτήθηκε «τι συνέβη και άλλαξε γνώμη, μέσα σε ένα χρόνο που τα πανεπιστήμια ήταν κλειστά και δεν σημειώθηκε καμία άλλη πράξη παραβατικότητας, παρά μόνο η απολύτως καταδικαστέα ενέργεια εναντίον του Πρύτανη του ΟΠΑ». Σχετικά με την στελέχωση των Ομάδων Προστασίας των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι «το ρουσφέτι θα πάει σύννεφο! Ήδη συνωστίζονται στους διαδρόμους των τοπικών βουλευτών της ΝΔ για τις προσλήψεις που θα γίνουν».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει το σχέδιο νόμου καθώς την ώρα που « τα πανεπιστήμιά μας χρειάζονται φρέσκο αέρα» η κυβέρνηση φέρνει ένα σχέδιο νόμου «παρωδία της προστασίας της ακαδημαϊκής ελευθερίας και υποβάθμισης του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος». Τόνισε πως «η αλαζονεία, η προσχηματική αντιμετώπιση του διαλόγου, η ιδεοληπτική ακαμψία και η κουτοπονηριά είναι εντελώς ακατάλληλα συστατικά για την επίτευξη αυτών των αναγκαίων προϋποθέσεων για να μην υπάρξει μια ακόμα χαμένη ευκαιρία για τα ελληνικά πανεπιστήμια». Χαρακτηριστικά ανέφερε πως το νομοσχέδιο διαφημίστηκε από την υπουργό, έγινε πολλές φορές πρωτοσέλιδο εφημερίδων, συζητήθηκε στα τηλεοπτικά παράθυρα, βαφτίστηκε μεταρρύθμιση αλλά κατέληξε κόκκινο πανί. Κάναμε είπε προτάσεις , σας έχουμε δείξει αστοχίες και αδιέξοδα που θα δημιουργηθούν αλλά δεν εισακούστηκε τίποτε. Η κυβέρνηση είπε έμεινε αμετακίνητη καλώντας τώρα τους βουλευτές της πλειοψηφίας «σε μια αναγκαστική κατάποση αμάσητων, ανεπεξέργαστων, ανεφάρμοστων, αναποτελεσματικών και κυρίως ανόητων ρυθμίσεων. Σχετικά με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια η βουλευτής είπε ότι « το κλειδί για μια έντιμη μέθοδο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την ριζική μεταρρύθμιση του Λυκείου [...]Η κ. Κεραμέως δεν καίγεται όμως να φτιάξει ένα δίκαιο σύστημα εισαγωγής, αλλά να κλείσει Πανεπιστημιακά Τμήματα χωρίς να «στάξει ρουθούνι» και δεν έχει την τόλμη να το πει καθαρά» . Για την φύλαξη και την αστυνόμευση των ΑΕΙ εμείς, είπε, ως ΚΙΝΑΛ «ξεκαθαρίσαμε τη θέση μας με κατάθεση ολοκληρωμένης Πρότασης Νόμου που δίνει έμφαση στην ασφάλεια και τη φύλαξη των ΑΕΙ, με σεβασμό στο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων» φέρνοντας «τις διοικήσεις των ΑΕΙ αντιμέτωπες με τις ευθύνες τους και απαιτούμε να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις του έργου που ανέλαβαν και να διοικούν το χώρο τους, εξασφαλίζοντας ασφάλεια και απρόσκοπτη λειτουργία των Ιδρυμάτων».

Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής σε υψηλούς τόνους επέκρινε την κυβέρνηση λέγοντας ότι «σαν τον κλέφτη μες την πανδημία χτυπά για τρίτη φορά στην εκπαίδευση αιφνιδιαστικά» Τέσσερις μήνες, είπε, πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις αλλάζετε δραστικά τη διαδικασία εισαγωγής στα πανεπιστήμια. Τα εμπόδια, ανέφερε που καλούνται να ξεπερνούν τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών για να μπουν στο Πανεπιστήμιο γίνονται ακόμα μεγαλύτερα. Από φέτος θα είναι ακόμα λιγότεροι οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια και ο μεγάλος κόφτης που λέγεται ελάχιστη βάση εισαγωγής, σχετικά με την δυνατότητα τα ίδια τα τμήματα και οι σχολές να διαμορφώνουν αυτές τις ελάχιστες βάσεις εισαγωγής, εκτίμησε πως γρήγορα αυτό θα οδηγήσει στο μεγαλύτερο άνοιγμα της ψαλίδας ανάμεσα σε σχολές. Οι αποτυχίες στις πανελλήνιες, ανέφερε πως αυτό είναι «καθρέφτης του σχολείου που είναι δημιούργημα των κυβερνήσεων σας» και πρόσθεσε πως «εάν πραγματικά οι κυβερνήσεις ήθελαν να εισάγονται οι μαθητές στις σχολές που επιθυμούν θα τους έδιναν το δικαίωμα να επαναλαμβάνουν τη διαδικασία, να κατοχυρώνουν τη βαθμολογία μαθημάτων για τις επόμενες χρονιές. Ενδιαφέρεστε , είπε για τα δημόσια ΙΕΚ «αλλά τους μειώσατε τη χρηματοδότησή τους και σήμερα φυτοζωούν» Σχετικά με την λειτουργία των πανεπιστημίων, ο βουλευτής του ΚΚΕ είπε ότι «ανοίγετε αστυνομικά τμήματα μέσα στις σχολές και στα πανεπιστήμια. Αξιοποιείτε την ολοφάνερη, προβοκατόρικη δράση μηχανισμών γνωστών αγνώστων, που καμία σχέση δεν έχουν με τους φοιτητές και το κίνημά τους. Φέρνετε ένα σωρό κατασταλτικές διατάξεις, όλες κάτω από την ταμπέλα της προστασίας -δήθεν- της ακαδημαϊκής ελευθερίας και της αναβάθμισης -τάχα μου- του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, διατάξεις οι οποίες συνθέτουν ένα απέραντο πλέγμα οργάνων, μέτρων, μέσων για την παρακολούθηση, ποινικοποίηση, τρομοκράτηση των φοιτητικών αγώνων και των διεκδικήσεων». Χαρακτήρισε ως κατασταλτική λογική και «πειθαρχικό δίκαιο» των φοιτητών που εισάγεται λέγοντας πως «οι ποινές που προβλέπονται για παραβάσεις, φωτογραφίζουν και στοχοποιούν όχι βέβαια κάποιους εγκληματίες, αλλά τη δράση των φοιτητικών συλλόγων και κατέληξε λέγοντας πως «καταψηφίσουμε φυσικά με χέρια και πόδια αυτό το νομοσχέδιο» και ανακοίνωσε πως το κόμμα του θα καταθέσει αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας επί της Αρχής του νομοσχεδίου.

Η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία - Χάιδω Ασημακοπούλου επέκρινε την κυβέρνηση και την αντιπολίτευση ότι «αντιδικείτε ως Νέρωνες για το ποιος έβαλε τη μεγαλύτερη φωτιά ... και πρόσθεσε πως «δεν διαφωνείτε στο θέμα του νομοσχεδίου. Ψηφοθηρείτε στη βάση του νομοσχεδίου. Συμφώνησε ότι είναι λογικό να υπάρχει κατώφλι εισαγωγής. Το ζήτημα των αιώνιων φοιτητών είπε απαιτεί ξεκάθαρη ρύθμιση. Σε ότι αφορά την ασφάλεια και την προστασία των πανεπιστημίων, είπε ότι εμείς ως Ελληνική Λύση έχουμε προτείνει «τη δημιουργία ειδικού σώματος προστασίας των πανεπιστημίων που θα έχει την κατάλληλη εκπαίδευση και παράλληλα θα έχει και ολοκληρωμένη στρατιωτική θητεία στις ειδικές δυνάμεις. Το άρτια εκπαιδευμένο αυτό προσωπικό θα παρεμβαίνει χωρίς να χρειάζεται ειδική άδεια σε περιπτώσεις κατά τις οποίες τελούνται εγκληματικές πράξεις». Εμείς, τόνισε « θέλουμε τα πανεπιστήμια να είναι το άσυλο ιδεών, όχι άσυλο παρανόμων και παρανομίας». Ζήτησε πως η είσοδος στους πανεπιστημιακούς χώρους θα πρέπει να γίνεται μόνο με ειδική κάρτα. Η αλυσίδα της παραβατικότητας πρέπει επιτέλους να σπάσει. Η καταστροφή δημόσιας περιουσίας θα πρέπει να επιφέρει την αναγκαστική πληρωμή από εκείνους που τις προκαλούν Διαφώνησε πάντως με τον τρόπο που προβλέπει το νομοσχέδιο την δημιουργία της Μονάδας Ασφάλειας και Προστασίας καθώς όπως στελεχώνεται θα γεμίσουν οι δημόσιοι ακαδημαϊκοί χώροι με «ημέτερους». Επανέλαβε πως τα κόμματα και οι πολιτικές παρατάξεις δεν έχουν καμία θέση στα δημόσια πανεπιστήμια.

Η ειδική αγορήτρια του ΜέΡΑ25 Σοφία Σακοράφα δεικτικά ανέφερε ότι «το νομοσχέδιο αυτό παρουσιάστηκε στην ελληνική κοινωνία από δύο υπουργούς λόγω συναρμοδιότητας. Την υπουργό Παιδείας μαζί με τον υπουργό Αστυνομίας». Αλλάζετε σήμερα, είπε, μία ανάσα πριν τις εισαγωγικές εξετάσεις, το σύστημα εισαγωγής των αποφοίτων του Λυκείου στα πανεπιστήμια. Μέσα στις συνθήκες του κορονοϊού, που τα παιδιά που θα δώσουν φέτος εξετάσεις δεν πήγαν στο σχολείο , έχουν ήδη χάσει το μισό σχολικό έτος. Με τις περιβόητες αλλαγές για την ειδική βάση εισαγωγής, την ελάχιστη βάση εισαγωγής, ανατρέπετε τον προγραμματισμό και την πραγματικότητα χιλιάδων οικογενειών και καταδικάζετε τις προσδοκίες χιλιάδων μαθητών» Ο σκοπός της Κυβέρνησής σας, τόνισε, είναι η δραστική μείωση του αριθμού των εισακτέων. Υποχρεώσατε εκτίμησε η βουλευτής, περισσότερες χιλιάδες παιδιών να κατευθυνθούν στα Ιδιωτικά Κέντρα Ελευθέρων σπουδών και στα Κολέγια. Αυτό είναι ο στόχος σας αλλά απλά δεν τολμάτε να πείτε στην ελληνική κοινωνία ότι αυτή είναι η πολιτική σας απόφαση. Χλευάζετε τους υποψήφιους που δεν πέτυχαν υψηλή βαθμολογία και τους στοχοποιείτε σαν να είναι αυτοί το πρόβλημα της ελληνικής παιδείας. Οι σπουδές και τα πτυχία των πανεπιστημίων δεν απαξιώνονται από τη βάση εισαγωγής αλλά από τις ελλιπείς υποδομές, την πλημμελή στελέχωση και την εμμονική υποχρηματοδότηση των ΑΕΙ. Για την πανεπιστημιακή αστυνομία, ανέφερε, πως αυτό που προωθείτε είναι εξοργιστικό. Η Ελλάδα εδώ ζηλεύει την αντιδραστική παρουσία του Όρμπαν και στρέφεται στην παιδεία και στα πανεπιστήμια με ένα σύστημα που δεν υπάρχει σε καμία χώρα της ΕΕ» και «η αστυνομοκρατία συμπληρώνεται με την επαλήθευση του Όργουελ με τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας εικόνας και ήχου και στους εσωτερικούς χώρους και στους εξωτερικούς χώρους. Είναι διατάξεις που τις φέρνετε και φυσικά δηλώνετε εξ αρχής ανελαστικοί και ανυποχώρητοι. Η πολιτική σας ανέφερε «είναι μια διαρκής επίθεση εναντίον της κοινωνίας. Δεν είστε πια μια απλώς συντηρητική Κυβέρνηση. Έχετε παρασυρθεί, ηθελημένα βέβαια, σε αντιδραστικές και αντιδημοκρατικές πολιτικές. Πυροβολείτε διαρκώς και τη δημοκρατία και την κοινωνία». Εμείς, όμως, δεν θα μείνουμε βουβά θύματα να υπομένουμε. Η κοινωνία θα μιλήσει τώρα και θα είμαστε και εμείς μαζί της».

 

 

 

 

★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr


💬Αφήστε το σχόλιο σας

Τα πεδία με αστεράκι είναι υποχρεωτικά

Δείτε επίσης τα τελευταία νέα με χρονολογική σειρά

Τους λόγους που δεν παραδίδει τη βουλευτική της έδρα εξήγησε η Κ. Αδάμου

27/07/2021 - 19:46 - Τους λόγους για τους οποίους δεν παραδίδει τη βουλευτική της έδρα μετά από την ανεξαρτητοποίησή...

WHAT’S UP DIY: Διπλάσια λεπτά ομιλίας προς όλους, στην ίδια τιμή και νέα πακέτα DIY (φοιτητικά)

27/07/2021 - 19:25:19 -

Ολοκληρώθηκε η σύνδεση Φυσικού Αερίου στο Στρατόπεδο «Παπάγου»

27/07/2021 - 19:18 - Το έργο της κατασκευής δικτύου αγωγών φυσικού αερίου στις Εγκαταστάσεις του Στρατοπέδου...

Νιώσε το αυθεντικό, στην Κρήτη «Crete, Sense the Authentic»

27/07/2021 - 19:13 - Κεντρική ιδέα της καμπάνιας , που σχεδίασε η Περιφέρεια, είναι η μοναδικότητα, την οποία η Κρήτη...

To Nokia 6310 είναι εδώ συνδυάζοντας τη νοσταλγία των ‘00s με τις απαιτήσεις της εποχής

27/07/2021 - 18:26:59 -

Επιστροφή στη λίστα με τα Νέα - ειδήσεις
Θεματικά νέα

Πολιτικά άρθρα Που πηγαίνουν τα πρώτα δισ από το Ταμείο Ανάκαμψης

Νότης Μαριάς

Ψίχουλα για τους Έλληνες μικρομεσαίους Ο κύβος ερρίφθη για τον  Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γνωστόν ως   Ευρωπαϊκό Ταμείο...

Δείτε όλο το άρθρο
Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα νέο Δικαστικό κτιριακό συγκρότημα

Νικόλαος Παπαδόπουλος

Πάνω στα ερείπεια των αρχαίων τειχών της Θεσσαλονίκης, κοντά στο σημείο όπου η παραθαλάσσια πλευρά των οχυρώσεων συμβαλλόταν με τη δυτική κτίστηκε,...

Δείτε όλο το άρθρο
Τρία σε ένα: Ένας πρύτανης, η υπουργός Παιδείας και τώρα κάποιος Πατέλης!

Αθανάσιος Πιτσιόρλας

Αξιότιμοι βουλευτές, Προσφάτως έστειλα επιστολή προς τον πρύτανη του Αριστοτέλειου για τις διδακτορικές διατριβές νομικής. Είναι ο πρύτανης που έβαλε...

Δείτε όλο το άρθρο
Ο ονειδισμός των επιστημόνων από κυβερνητικό στέλεχος

Νικόλαος Παπαδόπουλος

“Όχι απλώς δεν είναι απαραίτητο το διδακτορικό, αλλά είναι και κάτι το αρνητικό. Εγώ δηλαδή, δεν θα προσλάμβανα κάποιον με διδακτορικό αν μου έκανε...

Δείτε όλο το άρθρο
Παιδεία, o μεγάλος ασθενής!

Δημήτρης Μάρδας

- T o εκπαιδευτικό μας σύστημα είναι ίσως πολύ μεγαλύτερος ασθενής από ότι η οικονομία ή η εξωτερική μας πολιτική. Πολλά είναι τα ανοιχτά του μέτωπα,...

Δείτε όλο το άρθρο
Δείτε όλα τα άρθρα
Δημοσκοπήσεις Δημοσκόπηση της ALCO για το OPEN (20-7-2021) Δημοσκόπηση της Alco για το Open. Προβάδισμα ΝΔ με 12.8%   Δείτε έδω την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα Δημοσκόπηση της MRB (8-7-2021) Δημοσκόπηση της MRB. Προβάδισμα ΝΔ με 10.9%   Δείτε έδω την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα
Αναζήτηση δημοσκόπησης
Μέσο Δημοσίευσης
Επωνυμία Εταιρείας
Ημερομηνία      Από:
Δημοσίευσης   Έως:

Δείτε όλες τις δημοσκοπήσεις
Νέα της HELEXPO
Συνεδριάζει στη Θεσσαλονίκη η Κριτική Επιτροπή  του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού  για την Ανάπλαση

Συνεδριάζει στη Θεσσαλονίκη η Κριτική Επιτροπή του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την Ανάπλαση


Στη Θεσσαλονίκη βρίσκονται από χθες και συνεδριάζουν τα μέλη της Κριτικής Επιτροπής του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την Ανάπλαση του...


Δείτε θέμα και σχόλια