Στην Ολομέλεια το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις

🕔03/03/2021 - 14:09

Τι είπαν κατά τις ομιλίες τους οι εισηγητές των κομμάτων

Σε εξέλιξη βρίσκεται στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για το νέο πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων. Οι νέες διατάξεις θα λειτουργήσουν ως «επιταχυντής», επισημαίνει η ΝΔ και επικαλείται την ανάγκη να απεμπλακούν οι δημόσιες συμβάσεις από γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, χωρίς εκπτώσεις από τη διαφάνεια, για να εξασφαλιστεί η ταχεία απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ.

Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις έχει στόχο να «τρέξει» γρήγορα η οικονομία μετά το τέλος της πανδημίας, στοχεύοντας στην ανάπτυξη, όπως υπογράμμισε ο εισηγητής της ΝΔ, Χρήστος Μπουκώρος, ο οποίος υπεραμύνθηκε του πλαισίου που θεσπίζεται σήμερα, σημειώνοντας ότι νόμος του 2016, για τις δημόσιες συμβάσεις, χρειάστηκε σχεδόν 400 τροποποιήσεις για να καταστεί εφικτή η εφαρμογή του. Οι δημόσιες συμβάσεις είναι εργαλείο απορρόφησης πόρων, όπως είπε ο κ. Μπουκώρος αναφερόμενος στην «ιστορική ευκαιρία», για την απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ. Ο βουλευτής της ΝΔ μίλησε, επίσης, για ττα έργα μέσω ΣΔΙΤ. «Τα ΣΔΙΤ είναι εργαλείο για να προχωρήσουν σπουδαία έργα και με ευρωπαϊκούς πόρους», υποστήριξε.

Κατά του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συμβάσεις θα ψηφίσει, επί της αρχής, σύσσωμη η αντιπολίτευση, σύμφωνα με όσα είπαν οι εισηγητές και ειδικοί αγορητές των κομμάτων, κατά την πρώτη ημέρα συζήτησης στην Ολομέλεια.

Ο ΣΥΡΙΖΑ, αν και αναγνωρίζει ότι υπάρχουν και θετικές διατάξεις στο νομοσχέδιο, εκτιμά πως εν συνόλω θα έχει δυσμενείς συνέπειες στη διοίκηση και το περιβάλλον. Για αυτόν τον λόγο θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο και θα ψηφίσει υπέρ διατάξεων που οδηγούν σε βελτιώσεις το υφιστάμενο σύστημα. Η αξιωματική αντιπολίτευση θέτει έξι ζητήματα, δηλαδή την εισαγωγή της ιδιωτικής επίβλεψης στα έργα, τα θέματα του περιβάλλοντος, τα ζητήματα του ΤΕΕ, το σύστημα μελέτης-κατασκευής, τον αποκλεισμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων από τις ρυθμίσεις κυρίως για τις εγγυήσεις των έργων και τα ζητήματα που άπτονται της διαφάνειας. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Χάρης Μαμουλάκης, έθεσε και ζήτημα για το ανεκτέλεστο όριο έργων των 45 εκατ. ευρώ, που «δημιουργεί την οιονεί συνθήκη επικυριαρχίας συγκεκριμένων και λίγων μεγάλων σχημάτων κατασκευαστικών επιχειρήσεων». Για τα ζητήματα του περιβάλλοντος, ο κ. Μαμουλάκης είπε ότι η κυβέρνηση κατάφερε να ενώσει το σύνολο των περιβαλλοντικών οργανώσεων της χώρας και πως κοντεύουν τις 30.000 οι υπογραφές που έχουν συλλεγεί εναντίον άρθρου που ανατρέπει το status quo των περιβαλλοντικών δεδομένων και έρχεται σε ευθεία αντίθεση με την κοινοτική Οδηγία για τις προστατευόμενες περιοχές.

Ο ειδικός αγορητής του Κινήματος Αλλαγής, Μιχάλης Κατρίνης, κατήγγειλε εργαλειοποίηση της πανδημίας από την κυβέρνηση, «η οποία έχει μετατρέψει σε κανόνα τις κατ' εξαίρεση απευθείας αναθέσεις». Ανέφερε ότι από το νέο πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις απουσιάζουν και η περιβαλλοντική διάσταση και η διάσταση κοινωνικής συνοχής. «Αλλάζετε έναν νόμο που χρειάστηκε 400 τροποποιήσεις για γίνει πιο λειτουργικός, με έναν νόμο που επίσης θα αποδειχθεί μη λειτουργικός», σημείωσε ο κ. Κατρίνης και τόνισε ότι όλοι οι φορείς που μίλησαν για το νομοσχέδιο εξέφρασαν ισχυρότατες επιφυλάξεις για τις πολλές υπουργικές αποφάσεις, στις οποίες επαφίεται η εφαρμογή των νέων διατάξεων. Το Κίνημα Αλλαγής θέτει, όμως, και ζήτημα διαφάνειας με διατάξεις όπως αυτές για την αναμόρφωση του ορίου των απευθείας αναθέσεων και της δυνατότητας επιλογής από τον ανάδοχο ιδιώτη για την επίβλεψη του έργου. Το Κίνημα Αλλαγής, το οποίο είχε επιφυλαχθεί κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στις επιτροπές της Βουλής, δήλωσε σήμερα ότι θα καταψηφίσει επί της αρχής το νομοσχέδιο αλλά θα υπερψηφίσει διατάξεις που θεωρεί ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση.

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, επεσήμανε ότι και αυτό το νομοσχέδιο στοχεύει στην καλύτερη αξιοποίηση του επεκτατικού πακέτου της επόμενης περιόδου από το μεγάλο κεφάλαιο. Όπως είπε, το νομοσχέδιο ολοκληρώνει το πλαίσιο που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2016 και που αποδεικνύει ότι βρίσκεται σε στρατηγική σύμπλευση με τη ΝΔ. «Οι εργολάβοι και οι ιδιώτες ελεγκτές θα αποφασίζουν και τις τεχνικές προδιαγραφές των έργων, σε βάρος του ελεγκτικού έργου των δημοσίων υπηρεσιών που ιδιωτικοποιείται το αντικείμενο τους», υπογράμμισε η κ. Μανωλάκου και επανέλαβε τη θέση του ΚΚΕ ότι τα έργα πρέπει να συμβάλλουν στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών, να μην οδηγούν σε καταλήστευση αλλά σε οικονομία κλίμακας, να σέβονται το περιβάλλον και η κατασκευή τους, η συντήρησή τους και μελέτη τους να είναι στην ευθύνη του Δημοσίου. Όπως υποστήριξε, το ΚΚΕ καταψηφίζει το νομοσχέδιο.

Το νομοσχέδιο για τις δημόσιες έχει υπαγορευτεί από την τρόικα που κυβερνάει την Ελλάδα, σύμφωνα με τον ειδικό αγορητή της Ελληνικής Λύσης, Βασίλη Βιλιάρδο. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι διατάξεις προετοιμάζουν για το νέο πακέτο ανάπτυξης της ΕΕ, το οποίο είναι ύψους 32 δισ. ευρώ μαζί με τα δάνεια, αλλά πρέπει το 37% να δαπανηθεί για πράσινα έργα και το 20% για την ψηφιοποίηση του Δημοσίου, «προφανώς με την αγορά ευρωπαϊκής τεχνολογίας για να επιστρέψουν τα χρήματα πίσω σε αυτούς που μας τα δίνουν», όπως «συνέβαινε ανέκαθεν με τα ΕΣΠΑ, στα οποία συμμετείχε σε κάποιο βαθμό και η εγχώρια κρατικοδίαιτη επιχειρηματική ελίτ». «Εμείς διαφωνούμε και θέλουμε παραγωγικές επενδύσεις στον εκσυγχρονισμό του πρωτογενούς τομέα και σε υποδομές που είναι αναγκαίες. Η Ελληνική Λύση που είχε επιφυλαχθεί, κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στις επιτροπές της Βουλής, θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο επί της αρχής και θα ψηφίσει μόνο διατάξεις που θεωρεί ότι κινούνται σε θετική κατεύθυνση», πρόσθεσε.

Απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησε ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, ο οποίος επέκρινε με δριμύτητα την κυβέρνηση, ιδίως για το άρθρο 219 του νομοσχεδίου για τις «υπο-περιοχές» ήπιας ανάπτυξης σε περιοχές NATURA. «Φέρνετε την τσιμεντοποίηση μέσα στις NATURA», σημείωσε ο κ. Αρσένης και κατηγόρησε την κυβέρνηση για αντιευρωπαϊκή πολιτική. Ο βουλευτής σχολίασε και τη δήλωση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνι Γεωργιάδη, για τις αντιδράσεις που προκαλεί το νομοσχέδιο από τις περιβαλλοντικές οργανώσεις. «Ο υπουργός είπε ότι 'όταν σε βρίζουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, σημαίνει ότι κάτι καλό κάνεις'. Ο κ. Γεωργιάδης είναι η ακτινογραφία της κυβέρνησής σας, απλώς εκείνος τα λέει αφιλτράριστα, όπως τότε που μιλούσε για κλείσιμο νοσοκομείων και μετά που είπε ότι θα πάρει τα κλειδιά της εστίασης», τόνισε ο κ. Αρσένης.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κ. Καραμανλής, άσκησε κριτική στο ΚΙΝΑΛ, λέγοντας πως «μου έκανε εντύπωση ότι το Κίνημα Αλλαγής διατυπώνει ενστάσεις για το θέμα της ιδιωτικής επίβλεψης. Εμείς, πήραμε ως παράδειγμα, αυτό που εσείς θεσμοθετήσατε το 2011. Τους ελεγκτές δόμησης. Οι ελεγκτές δόμησης ήταν μια πρωτοποριακή νομοθετική πρωτοβουλία που πήρε η κυβέρνηση τότε και κατάφερε να αντιμετωπίσει το τεράστιο ζήτημα της διαφθοράς και των τεράστιων καθυστερήσεων που υπήρχε στις πολεοδομίες. Αυτό είχε γίνει στα ιδιωτικά έργα». Ο κ. Καραμανλής επανέλαβε ότι με βάση όσα προβλέπει το νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, τον έλεγχο τον έχει η διευθύνουσα υπηρεσία που «βοηθό της μέχρι σήμερα έχει τον υπάλληλο και από αύριο θα έχει τον υπάλληλο του ιδιώτη».

Ο υπουργός επισήμανε: «Στα έργα ΣΔΙΤ οι πράξεις του ιδιώτη επιβλέποντος έχουν δεσμευτική ισχύ. Στα δημόσια έργα, η επίβλεψη είναι εισηγητικού και όχι αποφασιστικού χαρακτήρα. Δηλαδή, ένας αναθέτων φορέας που δεν έχει την τεχνική επάρκεια για την επίβλεψη του έργου, θα μπορεί εάν επιθυμεί να πάρει μηχανικό από συγκεκριμένο μητρώο, όπως γίνεται με τους ελεγκτές δόμησης, και να κάνει την επίβλεψη του έργου». Ακόμη, σχολίασε πως «ζούμε σε ένα κράτος που πρέπει επιτέλους να αντιμετωπίσει ένα ζήτημα που προκαλεί η υστερικού τύπου αντιπολίτευση κατά πάντων και που όπως ασκείται στην Ελλάδα θολώνει τα όρια αποτελεσματικότητας και διαφάνειας» και τόνισε ότι το κύριο ζήτημα που συζητά σήμερα η Βουλή, με τις δημόσιες συμβάσεις, είναι «πώς μπορούμε να πάμε σε ένα σύστημα στα δημόσια έργα που θα εξασφαλίζει την ταχύτητα, την αποτελεσματικότητα και τη διαφάνεια». «Για χάρη της υποτιθέμενης διαφάνειας, πολλές φορές βάλαμε την αποτελεσματικότητα, σε δεύτερη μοίρα», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και τόνισε πως «όταν δεν γίνεται σοβαρή επίβλεψη του έργου, τότε η ποιότητα είναι προβληματική». «Τελικά ποιος εναντιώνεται στην ιδιωτική επίβλεψη; Εναντιώνεται αυτός που ξέρει ότι θα έχει ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο ελέγχου», είπε ο Κώστας Καραμανλής.

Η παρέμβαση του υπουργού όμως προκάλεσε την αντίδραση του Γραμματέα της ΚΟ του Κινήματος Αλλαγής Βασίλη Κεγκέρογλου. «Κύριε υπουργέ, το ΠΑΣΟΚ, στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του συστήματος παραγωγής και υλοποίησης των δημοσίων έργων, ελέγχου και διαφάνειας, και γενικότερα του συστήματος διοίκησης της χώρας, προχώρησε σε καινοτόμες μεταρρυθμίσεις και αποφάσεις, από το 2010, στη δύσκολη περίοδο, που κάποιοι ήταν στην πλατεία και φώναζαν συνθήματα μαζί με τους αντιμνημονιακούς», είπε ο Βασίλης Κεγκέρογλου και κάλεσε τον υπουργό «να μην παρανοεί τις μεταρρυθμίσεις του ΠΑΣΟΚ».

«Εμείς έχουμε τοποθετηθεί σαφώς υπέρ της ένταξης και του ιδιωτικού τομέα στο σύστημα ελέγχου των έργων. Μιλήσαμε όμως για την ανάγκη κανόνων και τη διαστρέβλωση που κάνετε να επιλέγει ο ελεγχόμενος τον ελεγκτή του», είπε ο Βασίλης Κεγκέρογλου και πρόσθεσε: «εδώ δεν έχουμε ιδιωτική κατασκευή. Έχουμε ένα δημόσιο έργο στο οποίο αυτός που είναι ο επισπεύδων για τον έλεγχο και την εποπτεία πρέπει είναι το δημόσιο. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρχει μητρώο των ελεγκτών με συγκεκριμένους κανόνες και όχι με την επιλογή του «Γιάννης κερνάει και Γιάννης πίνει». Δεν είμαστε αντίθετοι με την είσοδο ιδιωτών στην επίβλεψη αλλά διαφωνούμε με τον τρόπο που αυτή γίνεται».

Σε δική του παρέμβαση ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδ. Γεωργιάδης, είπε ότι «η κυβέρνηση κατέθεσε ένα άρτιο νομοσχέδιο, που στόχο έχει, χωρίς να υπάρχουν εκπτώσεις στη διαφάνεια, να προχωρήσουμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα στην απορρόφηση των ευρωπαϊκών πόρων». Αναφερόμενος γενικότερα στο νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις, κάλεσε όλες τις πολιτικές δυνάμεις να αναλογιστούν το πόσο αργά προχωρούν οι διαδικασίες, τις δικαστικές προσφυγές και το γεγονός ότι «διαγωνισμοί τελείωναν, όταν τα υλικά που αγοράζονταν ήταν πια παλαιάς τεχνολογίας και δεν είχαν καμία χρησιμότητα».

Ο Αδ. Γεωργιάδης αναφέρθηκε και στην επένδυση στο Ελληνικό, επισημαίνοντας ότι «απλώς και μόνο η διένεξη δύο εταιρειών, οδήγησε σε μια διαδικασία όπου χάθηκε πάνω από ένας χρόνος μεταξύ της ανεξάρτητης αρχής Προσφυγών και του ΣτΕ, μέχρι να φτάσουμε στο τελικό αποτέλεσμα». Αυτή η εμπειρία, μαζί με την ανάγκη για την απορρόφηση μεγάλων ευρωπαϊκών πόρων τα επόμενα χρόνια, ήταν που «κινητροδότησε» την αναμόρφωση του πλαισίου, είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ακόμη ευχαρίστησε τη νομοπαρασκευαστική επιτροπή με επικεφαλής τον καθηγητή Γεώργιο Δελή για την εξαιρετική συμβολή της που οδήγησε σε ένα άρτιο νομοσχέδιο. Αναφέρθηκε επίσης στο έργο της διυπουργικής επιτροπής, στην ενσωμάτωση πολλών παρατηρήσεων που υπεβλήθησαν στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης και τόνισε ότι «στόχος είναι χωρίς να υπάρχουν εκπτώσεις στη διαφάνεια, να προχωρήσουμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα».

Απαντώντας στις επικρίσεις που δέχεται το άρθρο 219 του νομοσχεδίου, που αναφέρεται στον καθορισμό «υπό-περιοχών» ήπιας ανάπτυξης, ο κ. Γεωργιάδης ξεκαθάρισε ότι η κυβέρνηση δεν πρόκειται να το αποσύρει. «Η αναφορά μου, ολίγον ειρωνική, πως όταν σε βρίζουν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις προφανώς κάνεις κάτι καλό, ήταν προφανώς ειρωνεία ως προς τα λεγόμενα του κ. Φάμελλου. Διότι ο κ. Φάμελλος, ως αναπληρωτής υπουργός, βρέθηκε να έχει απέναντί του τις περιβαλλοντικές οργανώσεις για τις τσιμεντοβιομηχανίες στο Βόλο, και δεν οπισθοχώρησε, και με αυτή του τη στάση έκανε καλό στην ελληνική κοινωνία», είπε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και πρόσθεσε: «Συνεπώς η φράση μου ήταν ειρωνεία προς τον κ. Φάμελλο και όχι κατά κυριολεξία».

Γι' αυτές καθαυτές τις αντιδράσεις των περιβαλλοντικών οργανώσεων σήμερα, ο υπουργός υπογράμμισε ότι το άρθρο που έχει περιληφθεί στο νομοσχέδιο, δεν είναι ένα άρθρο για να σταματήσει η εκπόνηση των σχεδίων στις προστατευόμενες περιοχές. «Το ακριβώς αντίθετο. Εάν τα συνολικά σχέδια προλάβουν να εκδοθούν στους προβλεπόμενους χρόνους, τότε το άρθρο 219 δεν θα έχει καμία χρησιμότητα και δεν θα εφαρμοστεί, γιατί το άρθρο αυτό λέει πως εκεί που δεν υπάρχουν μελέτες, θα υπάρχει και μια διαδικασία ad hoc, που θα έχει όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες προστασίας του περιβάλλοντος», είπε ο κ. Γεωργιάδης. Επεσήμανε δε, ότι με βάση το άρθρο του νομοσχεδίου, απαιτείται κατάθεση ειδικής περιβαλλοντικής μελέτης, εκπόνηση ΣΜΠΕ (Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων), έγκριση της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Περιβάλλοντος, και προληπτικός έλεγχος του ΣτΕ για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος.

«Θα μπορούσαμε να βάλουμε στο νόμο ότι απαιτείται και έγκριση του κυρίου Κρίτωνα Αρσένη, αλλά αυτό θα σήμαινε ότι δεν θα έβγαινε ποτέ Προεδρικό Διάταγμα...», είπε σκωπτικά ο υπουργός για τον βουλευτή του ΜέΡΑ25 και επέμεινε: «Όσες ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία του περιβάλλοντος έχει η Πολιτεία και η ελληνική νομοθεσία, έχουν όλες συμπεριληφθεί μέσα σε αυτό το άρθρο. Άρα, κάθε καλόπιστος δεν έχει κανέναν λόγο να ανησυχεί. Κάθε κακόπιστος, θα ανησυχεί ό,τι και να γράψουμε, ό,τι και να κάνουμε».

«Θέλουμε το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας να λειτουργεί με κανόνες διαφάνειας και με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που λειτουργούν όλα τα ερευνητικά κέντρα της χώρας», ανέφερε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Χρίστος Δήμας, παρουσιάζοντας στη Βουλή τις τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας, που έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο για τις δημόσιες συμβάσεις. «Το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας θα αξιολογείται κανονικά, όπως αξιολογούνται και τα ερευνητικά κέντρα της χώρας. Νομίζω αυτό είναι κάτι στο οποίο συμφωνούμε όλοι. Είναι σημαντικό να αξιολογούνται όλα τα ιδρύματα της χώρας, ειδικά αυτά τα οποία είναι στην έρευνα και την καινοτομία. Το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας είναι ο βασικός θεσμικός φορέας στήριξης της έρευνας. Θέλουμε να δούμε πώς μπορεί να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο η λειτουργία του, άρα η αξιολόγηση νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο χρειάζεται», υπογράμμισε ο Χρίστος Δήμας κι αναφέρθηκε και στο μητρώο του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας.

«Μέχρι πρότινος το Επιστημονικό Συμβούλιο είχε τη δυνατότητα να επιλέξει αξιολογητές οι οποίοι είναι και εκτός του μητρώου του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας. Περιορίζουμε αυτήν τη δυνατότητα. Άρα, υποχρεωτικά θα πρέπει να επιλέγονται οι αξιολογητές από το μητρώο του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας. Μάλιστα, προβλέπουμε και τη συνένωση των μητρώων του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας με το μητρώο της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Καινοτομίας, ώστε να έχουμε ως κράτος ένα ενιαίο μητρώο αξιολογητών» εξήγησε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Ο κ. Δήμας είπε εξάλλου ότι «εξορθολογίζεται» η διαδικασία επιλογής του διευθυντή. «Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σε αυτό το πράγμα. Εδώ πέρα εξορθολογίζουμε τη διαδικασία, ώστε να είναι πανομοιότυπη με τη διαδικασία που υπάρχει για την επιλογή των διευθυντών σε όλα τα ερευνητικά κέντρα της χώρας. Άρα, το επιστημονικό συμβούλιο του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας θα προτείνει δύο εκπροσώπους για την επταμελή επιτροπή. Θα προτείνει επίσης και μία λίστα δεκαπέντε επιστημόνων προς το Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας Τεχνολογίας και Καινοτομίας, το οποίο επιλέγει πέντε τακτικά μέλη και πέντε αναπληρωματικά και ο Υπουργός τα υπογράφει με αυτήν την σειρά», είπε ο υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων και πρόσθεσε: «Νομίζω ότι είναι κάτι το οποίο, από τη στιγμή που όλοι συμφωνούμε ότι θέλουμε το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας να λειτουργεί με κανόνες διαφάνειας και με το ίδιο θεσμικό πλαίσιο που λειτουργούν όλα τα ερευνητικά κέντρα της χώρας, είναι εξορθολογισμός διαδικασιών».

«Το νομοσχέδιο που θα ψηφίσουμε αύριο εξορθολογίζει το νομικό πλαίσιο των δημοσίων συμβάσεων και εξαλείφει συμπλεκτικές ρυθμίσεις, οι οποίες λειτουργούν μέχρι σήμερα ανασταλτικά για την υλοποίηση των δημοσίων έργων, τη συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού τομέα και την ανάπτυξη των υποδομών», ανέφερε κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια ο βουλευτής της ΝΔ, Χρήστος Κέλλας, σημειώνοντας ότι ο ν. 4412/2016, που ψηφίστηκε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τροποποιήθηκε συνολικά τριακόσιες ογδόντα πέντε φορές. «Αυτό τα λέει όλα και για τον λόγο αυτό φροντίσαμε, πριν έρθει το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στη Βουλή, να τύχει επεξεργασίας από δύο διαφορετικές νομοπαρασκευαστικές επιτροπές, τις οποίες στελέχωσαν καθηγητές ΑΕΙ, δικαστές, νομικοί, μηχανικοί και στελέχη», είπε ο κ. Κέλλας και επισήμανε με το νέο πλαίσιο ενισχύεται η διαφάνεια στην ανάθεση και υλοποίηση των δημοσίων συμβάσεων, απλουστεύονται οι διοικητικές διαδικασίες και αυξάνεται η ταχύτητα προκήρυξης και εκτέλεσης των δημοσίων έργων και των μελετών.

«Το υφιστάμενο πλαίσιο έχει επανειλημμένως αποδειχθεί βραδυκίνητο, ανεπαρκές και αντιπαραγωγικό, ενώ η αποτυχία του είναι εμφανής και από τις πάνω από τριακόσιες ογδόντα τροποποιήσεις από την υιοθέτησή του», είπε ο βουλευτής της ΝΔ, Βασίλης Βασιλειάδης, και επισήμανε ότι σήμερα οι χρόνοι υλοποίησης είναι μεγάλοι, οι δικαστικές διαδικασίες μακροχρόνιες, η ποιότητα προμηθειών αγαθών, υπηρεσιών και έργων είναι χαμηλή. «Η ριζική αναμόρφωση του πλαισίου αυτού με αναπτυξιακή κατεύθυνση αποτελούσε προεκλογική δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας και σήμερα αυτή η δέσμευση γίνεται πραγματικότητα», ανέφερε ο βουλευτής της ΝΔ και πρόσθεσε ότι «κεντρική φιλοσοφία του σχεδίου νόμου είναι η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ηλεκτρονικών εργαλείων». Ο Βασίλης Βασιλειάδης αναφέρθηκε και στην εισαγωγή των ιδιωτών στην επίβλεψη των έργων. «Ας μη γελιόμαστε, ένας απομακρυσμένος ορεινός δήμος ή ένας νησιωτικός δήμος δεν έχουν τη δυνατότητα αποτελεσματικής επίβλεψης με το περιορισμένο δυναμικό των τεχνικών υπηρεσιών τους. Επιπροσθέτως, το σύστημα παρακολούθησης των έργων μετατρέπεται από ελεγκτικό σε δηλωτικό και την ίδια στιγμή το πλαίσιο για τον ανάδοχο αυστηροποιείται», επισήμανε ο βουλευτής της ΝΔ.

«Η χώρα μας έχει διασφαλίσει τους απαραίτητους χρηματοδοτικούς πόρους συνολικού ύψους 72 δισεκατομμυρίων ευρώ τόσο από το Ταμείο Ανάκαμψης, όσο και από το νέο εθνικό πλαίσιο αναφοράς, το ΕΣΠΑ», είπε ο βουλευτής της ΝΔ, Γιώργος Κώτσος, και επισήμανε ότι εκείνο που απαιτείται πλέον είναι «να αναπτύξουμε την αναγκαία ταχύτητα, αλλά και τη διάφανη υλοποίηση έργων και δράσεων που θα μεταφέρουν αυτούς τους πόρους στην πραγματική οικονομία στο μικρότερο δυνατό χρονικό διάστημα, αλλά και με το μέγιστο δυνατό αποτύπωμα στην οικονομία και στην κοινωνία». Είναι μονόδρομος η Ελλάδα να καταστεί ελκυστικός προορισμός για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων που θα αιμοδοτήσουν την οικονομία, θα πυροδοτήσουν την ανάπτυξη και, κυρίως, θα δημιουργήσουν νέες, σταθερές και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, απαντώντας στο τεράστιο πρόβλημα της ανεργίας, που ταλανίζει κυρίως τις νέες γενιές, ανέφερε ο κ. Κώτσος.

«Με το σχέδιο αυτό βαδίζουμε με ασφάλεια στο μέλλον των έργων, στη δημοπράτηση και στην υλοποίησή τους και άρα στην οικονομική ανάκαμψη που όλοι επιθυμούμε», είπε η βουλευτής της ΝΔ Χριστίνα Αλεξοπούλου και επισήμανε: «Η αφύπνιση του κατασκευαστικού κλάδου και των δημοσίων συμβάσεων προμηθειών και υπηρεσιών, καθώς και η λειτουργία τους με τρόπο αποτελεσματικό, γρήγορο και διαφανή, θα συμπαρασύρει δεκάδες ακόμα τομείς, μειώνοντας την ανεργία, κάτι που είναι πάρα πολύ σημαντικό, προσφέροντας άμεση ρευστότητα στην αγορά και δίνοντας ώθηση για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Για τον λόγο αυτό προτάσσουμε ως κύριο στόχο την άμεση εκκίνηση δημοπράτησης έργων ειδικής σημασίας για την οικονομία της Ελλάδας και παράλληλα την προσέλκυση όσο το δυνατόν περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων και έργων».

 

 

 

 

★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr


💬Αφήστε το σχόλιο σας

Τα πεδία με αστεράκι είναι υποχρεωτικά

Θεματικά νέα

Πολιτικά άρθρα Τολμηρός, δηλαδή, προσεκτικός σχεδιασμός

Δημήτρης Σεβαστάκης

Ο «αυτόματος πιλότος» και το όσα πάνε κι όσα έρθουν, που έχει επιλεγεί σε όλα τα κρίσιμα θέματα είναι το βασικό ποιοτικό χαρακτηριστικό της...

Δείτε όλο το άρθρο
Τι θα κάνει ο ΟΑΕΔ για τους πυρόπληκτους

Σπύρος Πρωτοψάλτης

Άρθρο του διοικητή του Οργανισμού, Σπύρου Πρωτοψάλτη Ως ένας Δημόσιος Οργανισμός με κατεξοχήν κοινωνικό ρόλο και ως ο επιχειρησιακός βραχίονας του...

Δείτε όλο το άρθρο
Ψίχουλα τα κονδύλια του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» για την αντιπυρική προστασία

Νότης Μαριάς

Από τα 30,5 δις ευρώ του σχεδίου «Ελλάδα 2.0» μόνο 787 εκατ. ευρώ προβλέπονται για «επενδύσεις» σχετικές με αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία....

Δείτε όλο το άρθρο
Που πηγαίνουν τα πρώτα δισ από το Ταμείο Ανάκαμψης

Νότης Μαριάς

Ψίχουλα για τους Έλληνες μικρομεσαίους Ο κύβος ερρίφθη για τον  Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γνωστόν ως   Ευρωπαϊκό Ταμείο...

Δείτε όλο το άρθρο
Η Θεσσαλονίκη χρειάζεται ένα νέο Δικαστικό κτιριακό συγκρότημα

Νικόλαος Παπαδόπουλος

Πάνω στα ερείπεια των αρχαίων τειχών της Θεσσαλονίκης, κοντά στο σημείο όπου η παραθαλάσσια πλευρά των οχυρώσεων συμβαλλόταν με τη δυτική κτίστηκε,...

Δείτε όλο το άρθρο
Δείτε όλα τα άρθρα
Δημοσκοπήσεις Δημοσκόπηση της Metron Analysis για το Mega (30-9-2021) Δημοσκόπηση της Metron Analysis για το Mega. Προβάδισμα ΝΔ με 11.1%   Δείτε έδω την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα Δημοσκόπηση της Marc για το Πρώτο Θέμα (26-9-2021) Δημοσκόπηση της Marc για το Πρώτο Θέμα. Προβάδισμα ΝΔ με 11.4%   Δείτε έδω την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα
Αναζήτηση δημοσκόπησης
Μέσο Δημοσίευσης
Επωνυμία Εταιρείας
Ημερομηνία      Από:
Δημοσίευσης   Έως:

Δείτε όλες τις δημοσκοπήσεις
Νέα της HELEXPO
AI BEYOND Forum: Η τεχνητή νοημοσύνη  αλλάζει τη ζωή μας  Σε εξέλιξη η έκθεση καινοτομίας και τεχνολογίας Beyond 4.0

AI BEYOND Forum: Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει τη ζωή μας Σε εξέλιξη η έκθεση καινοτομίας και τεχνολογίας Beyond 4.0


Στις σημαντικές αλλαγές που θα φέρει η τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence-AI) στην καθημερινότητα μας τα επόμενα χρόνια εστίασε κατά τη...


Δείτε θέμα και σχόλια