Βουλή - Τρίτη μέρα συζήτησης για τη Συνταγματική Αναθεώρηση

🕔20/11/2019 - 10:21

Συνεχίζεται η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής – Τα σημερινά θέματα

Τα άρθρα που αφορούν την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας, συγκρότηση Εξεταστικών Επιτροπών, λαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες αλλά και δημοψηφίσματα για κύρωση διεθνών συνθηκών και συμβάσεων είναι στην ημερήσια διάταξη της σημερινής, τρίτης συνεδρίασης της Ολομέλειας, για την αναθεώρηση του Συντάγματος.

Το επίμαχο και κρίσιμο άρθρο 32 παρ.4 για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο των αντιπαραθέσεων αλλά και των ζυμώσεων μεταξύ των κομμάτων. Όλα τα κόμματα, πλην του ΚΚΕ, συμφωνούν στην αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη πρόωρη διάλυση της βουλής ωστόσο διαφωνούν ως προς τον τρόπο και τη διαδικασία εκλογής του. Η κυβερνητική πλειοψηφία απορρίπτει τη πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης η οποία προβλέπει και την άμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας από το λαό, σε περίπτωση που αποβούν άκαρπες οι κοινοβουλευτικές ψηφοφορίες.

Ειδικότερα, η πρόταση της ΝΔ προβλέπει ότι:

«Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μέσα σε πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Αν δεν επιτευχθεί ούτε αυτή η πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μία ακόμη φορά, ύστερα από πέντε ημέρες, μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν, και θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας, θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε μεγαλύτερο αριθμό ψήφων στην πρώτη ψηφοφορία της προηγούμενης παραγράφου, και, σε περίπτωση ισοψηφίας κατά την ψηφοφορία εκείνη, ο πρεσβύτερος στην ηλικία μεταξύ των δύο υποψηφίων».

Από την πλευρά του, ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει:

«Αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη αυτή πλειοψηφία, οι ψηφοφορίες επαναλαμβάνονται ανά μήνα μέχρις ότου επιτευχθεί η πλειοψηφία των τριών πέμπτων ή μέχρι τη συμπλήρωση εξαμήνου από την έναρξη της διαδικασίας εκλογής. Μετά την παρέλευση του εξαμήνου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκλέγεται μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφησαν στην τελευταία ψηφοφορία, με άμεση, καθολική και μυστική ψηφοφορία από τους πολίτες που έχουν εκλογικό δικαίωμα, όπως νόμος ορίζει».

Στη δυνατότητα της μειοψηφίας να συγκροτεί Εξεταστικές Επιτροπές όλα τα κόμματα είναι θετικά με τη ΝΔ να προτείνει δύο ανά κοινοβουλευτική περίοδο μετά από πρωτοβουλία 10 βουλευτών.

Θετικούς βρίσκει βουλευτές ακόμα και της συμπολίτευσης, η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για το άρθρο 73 που προβλέπει ότι, «προτάσεις νόμων μπορεί επίσης να υποβληθούν από εκατό χιλιάδες πολίτες που έχουν το εκλογικό δικαίωμα, με τη διαδικασία και τους όρους που ορίζει ο νόμος. Η πρόταση αυτή εισάγεται υποχρεωτικά προς συζήτηση στην Ολομέλεια».

 

Ένσταση αντισυνταγματικότητας από τον ΣΥΡΙΖΑ

Το θερμόμετρο στην Ολομέλεια ανέβηκε στην αρχή της συνεδρίασης, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ κατέθεσε ένσταση αντισυνταγματικότητας υποστηρίζοντας ότι βάσει του άρθρου 110 του Συντάγματος παραβιάζεται η κοινοβουλευτική διαδικασία σε ό,τι αφορά το άρθρο 32 παρ. 4 που αφορά την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η ένσταση αντισυνταγματικότητας απορρίφθηκε κατά πλειοψηφία.

Στην ένστασή του ο ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε: «Η πρόταση της ΝΔ παραβιάζει τα διαδικαστικά όρια της αναθεώρησης εφόσον είναι αντίθετη με την πρώτη απόφαση της αναθεωρητικής Βουλής, με την οποία προσδιορίστηκε η κατεύθυνση και οριοθετήθηκε το εύρος της αναθεωρητικής εξουσίας της παρούσας Βουλής ορίζοντας σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής άμεση εκλογή του Προέδρου.

» H πρόταση παραβιάζει και τα ουσιαστικά όρια της αναθεώρησης. Η υποβάθμιση της νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας λόγω της δυνατότητας εκλογής του ακόμη και από τη σχετική πλειοψηφία της Βουλής, παρά την εκπεφρασμένη ή έμμεση αποδοκιμασία της απόλυτης πλειοψηφίας των βουλευτών προς το πρόσωπό του, είναι ασύμβατη με την μη αναθεώρησιμη προεδρευόμενη μορφή του πολιτεύματος από την οποία απορρέει η υποχρέωση αυξημένης νομιμοποίησης του Προέδρου της Δημοκρατίας επομένως και εκλογής του με αυξημένη πλειοψηφία.

» Η ένσταση ασκείται σύμφωνα με τον Κανονισμό της Βουλής δεδομένου ότι το άρθρο 119 του ΚτΒ που ρυθμίζει τα σχετικά με την διαδικασία αναθεώρησης προβλέπει ότι η διαδικασία της συζήτησης διέπεται από αναλογική εφαρμογή των άρθρων 95 έως 104, άρα έχει έδαφος εφαρμογής σε αυτήν και το άρθρο 100, που προβλέπει ένσταση αντισυνταγματικότητας».

Ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος, ζήτησε την απόσυρση της αναθεωρητέας διάταξης και κατηγόρησε τη ΝΔ για αντιπολιτική και αντισυνταγματική συμπεριφορά που επέδειξε στη προτείνουσα Βουλή, όπου -όπως υποστήριξε- χρησιμοποίησε κόλπο για να περάσει η διάταξη. «Είναι εμβληματικό παράδειγμα εργαλειοποίσης και εκφυλισμού, σε επίπεδο απλού κόλπου της ΝΔ που ψήφισε στην προτείνουσα Βουλή άλλα από αυτά που πίστευε. Είναι πρακτική μη σεβασμού του άρθρου 110 παρ. 2 που ορίζει ότι η προτείνουσα Βουλή αιτιολογεί προς τη κατεύθυνση και δεσμεύει ως προς το περιεχόμενο την Αναθεωρητική Βουλή. Η πρώτη Βουλή προσδιορίζει το εύρος, εντός του οποίου μπορεί να κινηθεί η παρούσα Αναθεωρητική Βουλή. Δεν μπορεί ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να είναι άθροισμα παιγνίων κομμάτων», ανέφερε ο κ. Κατρούγκαλος.

Ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τζαβάρας, απέρριψε τους ισχυρισμούς του κ. Κατρούγκαλου αντιτείνοντας ότι η προτείνουσα Βουλή αποφασίζει για την αναγκαιότητα αναθεώρησης και ορίζει ειδικώς τις αναθεωρητέες διατάξεις, όχι όμως πως θα αναθεωρηθούν.

«Δεν ήταν κανένα κόλπο, αλλά ήταν μια πράξη απολύτως πολιτική, συνταγματική, δημοκρατική, πατριωτική και διέξοδος για να μη σέρνεται η χώρα σε εκλογές με πρόσχημα την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας», τόνισε στην παρέμβασή του ο πρόεδρος της Βουλής Κώστας Τασούλας. «Ήταν πράξη στοιχειώδους συνταγματικού δικαιώματος να ψηφίσουμε προτάσεις που υπεβλήθησαν. Εμείς από την αρχή ξεκαθαρίσαμε ότι μας ενδιαφέρει πάση θυσία να αποτρέπεται ο σφετερισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας και να μετατρέπεται η διάταξη, από συναινετική παρότρυνση, σε πρόκληση. Όχι μόνο κόλπο δεν κάναμε, αλλά επιχειρήσαμε να βελτιώσουμε τη συνταγματική διατύπωση» προσέθεσε ο κ. Τασούλας.

 

Τρεις θεματικές ενότητες

Στη σημερινή συνεδρίαση σηζητούνται τρεις θεματικές ενότητες αναθεωρητέων διατάξεων:

Πρώτη Θεματική Ενότητα:

-Διορισμός πρωθυπουργού και κυβέρνησης (άρθρο 37 παρ. 3)

-Κυβέρνηση απαλλαγή καθηκόντων (άρθρο 38 παρ. 1 και 2)

-Κοινοβουλευτικές και Εξεταστικές Επιτροπές (άρθρο 68 παρ. 2)

-Εμπιστοσύνη της Βουλής - αρχή της δεδηλωμένης (άρθρο 84 παρ. 2)

Δεύτερη Θεματική Ενότητα:

-Κανόνες του διεθνούς δικαίου και διεθνείς οργανισμοί (άρθρο 28 παρ. 2)

-Πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, ψηφίσματα, διαγγέλματα (άρθρο 44 παρ. 2)

-Δικαίωμα πρότασης νόμου (άρθρο 73)

Τρίτη Θεματική Ενότητα:

-Εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας (άρθρο 32 παρ. 4 και 5)

 

Σε ό,τι αφορά τη διαδικασία εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, όλα τα κόμματα, πλην του ΚΚΕ που διαφωνεί κατηγορηματικά, τάσσονται υπέρ της αποσύνδεσης της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της βουλής αλλά διαφωνούν μεταξύ τους ως προς τον τρόπο και τη διαδικασία εκλογής του.

Η κυβερνητική πλειοψηφία απορρίπτει τη πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για άμεση εκλογή του από το λαό σε περίπτωση άκαρπων κοινοβουλευτικών ψηφοφοριών. «Η Βουλή δεν μπορεί να είναι αιχμάλωτη από την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ήδη έχουμε συμφωνήσει με το ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν πρόκειται να υπάρχει διάλυση της βουλής στο μέλλον», τόνισε, ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Τζαβάρας. Παράλληλα, υπεραμύνθηκε της πρότασης του κόμματος του, χαρακτηρίζοντας την ως την «πιο ρεαλιστική» και απέρριψε την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για άμεση εκλογή του από το λαό, σημειώνοντας ότι δεν είναι ειλικρινής. «Είμαστε υποχρεωμένοι να αναζητήσουμε ένα νέο πρόεδρο της Δημοκρατίας από τη Βουλή, όπως ορίζει το σύνταγμα και αυτό δεσμεύει όλους μας να βρούμε και τον τρόπο εκλογής του», ανέφερε.

Ο κ. Τζαβάρας, απέδωσε σε «επικοινωνιακούς θορύβους, με στόχο την «εντυπωθηρία» τους ισχυρισμούς του ΣΥΡΙΖΑ ότι, με την συνταγματική πρόβλεψη της σχετικής πλειοψηφίας για την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας καταλύεται το σύνταγμα. «Πρέπει να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια συναινέσεων. Δεν είναι δυνατόν να θεωρήσουμε λύση στο να ξεκινήσει η διαδικασία εκλογής του Προέδρου μέσα σε πολιτικές και κομματικές διαμάχες. Η λύση που προτείνει η ΝΔ είναι πιο ρεαλιστική από τη πρόθεση του ΣΥΡΙΖΑ να αποφασίζει ο λαός», είπε και σημείωσε πως η δημοκρατική ευαισθησία της πλειοψηφίας φαίνεται στην πρόταση της για το δικαίωμα της μειοψηφίας στο κοινοβουλευτικό έλεγχο με την συγκρότηση Εξεταστικών Επιτροπών.

«Η ΝΔ προτείνει την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας ακόμα και με μικρότερη πλειοψηφία από αυτήν που θέλουμε για τις Ανεξάρτητες Αρχές. Λες και εκλέγουμε ΔΕΚΟ», ανέφερε ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιώργος Κατρούγκαλος. «Αυτός είναι εκφυλισμός της πολιτειακής λειτουργίας της Δημοκρατίας μας. Πρόθεση της κυβερνητικής πλειοψηφίας είναι να εκλέγεται ένας Πρόεδρος της Δημοκρατίας που θα είναι του στενού κομματικού ελέγχου της. Είναι η ίδια προσπάθεια που έγινε για την εγκαθίδρυση του κομματικού κράτους», ανέφερε ο κ. Κατρούγκαλος και συμπλήρωσε: «Είναι ζήτημα δημοκρατίας ο σεβασμός του Συντάγματος. Γιατί αν ενισχυθούν οι τάσεις της «αποπολιτικοποίησης του συντάγματος μόνο οι εχθροί της δημοκρατίας θα επιχαίρουν».

Ο κ. Κατρούγκαλος, υπεραμύνθηκε και των υπόλοιπων προτάσεων του κόμματος του για λαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες και δημοψηφίσματα, τονίζοντας ότι βασίζονται στην κεντρική ιδέα εμβάθυνσης της δημοκρατίας και των δικαιωμάτων και ανάσχεσης του νεοφιλευθερισμού.

Ο γενικός εισηγητής του ΚΙΝΑΛ Ανδρέας Λοβέρδος, κατέθεσε τη πρόταση του κόμματος του για τις αλλαγές στο άρθρο 32 παρ. 4 σύμφωνα με την οποία:

- αν στην τρίτη κοινοβουλευτική πλειοψηφία δεν επιτευχθεί η αυξημένη πλειοψηφία των 180 ψήφων να παρατείνεται η θητεία του Προέδρου της Δημοκρατίας για ένα χρόνο και στη συνέχεια να απαιτούνται 160 ψήφοι. Αν και τότε δεν καρποφορήσει, τότε να παρατείνεται η θητεία του προέδρου της Δημοκρατίας μέχρι τις επόμενες εκλογές.

«Δεν ισχυρίζομαι ότι είναι η καλύτερη. Έχουμε όμως την αγωνία να βρούμε μια ρύθμιση που να δίνει αυξημένη νομιμοποιήσει στο πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας», τόνισε ο κ. Λοβέρδος. Παράλληλα, υποστήριξε ότι «η πρόταση της ΝΔ πάσχει από πλευράς δημοκρατικότητας και λογικής», και πρόσθεσε ότι «είναι λάθος να προτείνεται η απλή πλειοψηφία».

Ο κ. Λοβέρδος απέρριψε και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για άμεση εκλογή από το λαό, τονίζοντας ότι θα ήταν καταστροφική γιατί θα επανέφερε τη διαρχία και θα καταργούσε το κοινοβουλευτικό πολίτευμα καθώς και την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για δημοψηφίσματα ενώ δήλωσε θετικός σε ότι αφορά τη λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία.

Ο γενικός εισηγητής του ΚΚΕ Γιάννης Γκιόκας, τάχθηκε κατά της αποσύνδεσης της εκλογής του προέδρου της Δημοκρατίας από τη πρόωρη διάλυση της Βουλής και κατηγόρησε ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ ότι συμπλέουν και έχουν κοινό στόχο τη σταθερή κυβερνησιμότητα. «Τώρα βάζουν πιο επιτακτικά αυτό το θέμα. Στόχος τους είναι η εμπέδωση του όρου κυβερνητική σταθερότητα, κυβερνητική πολιτική, σε μια περίοδο που κυοφορούνται σοβαρές εξελίξεις και στην Ελλάδα, και η αντοχή των διατάξεων του συντάγματος σε αυτά που μπορεί να προκύψουν στο μέλλον», ανέφερε ο κ. Γκιόκας και συμπλήρωσε: «Δικό μας άγχος είναι να βάλει ο ίδιος ο λαός τη σφραγίδα στις εξελίξεις. Άσχετα με τις διαφοροποιήσεις σας, υπάρχει σύμπτωση στα στοιχεία του πολιτικού κερδοσκοπισμού. Κοινός σκοπός ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ είναι η σταθερή κυβερνησιμότητα χωρίς παρεμβολές που μπορεί να προκληθούν στο μέλλον. Τόσο οι προτάσεις ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ όσο και του ΚΙΝΑΛ πάσχουν δημοκρατικά ενώ οδηγούν σε αδιέξοδο». Αρνητικός εμφανίστηκε και στις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, για εποικοδομητική πρόταση δυσπιστίας, υποστηρίζοντας ότι, «οδηγεί στη συνταγματοποίηση της κυβερνησιμότητας» και για την καθιέρωση της απλής αναλογικής καθώς όπως είπε, δεν μιλά για ανόθευτη απλή καθώς και για δημοψηφίσματα και λαϊκές νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Ο γενικός εισηγητής της Ελληνικής Λύσης Κώστας Χήτας, έκανε λόγο για «αναθεώρηση που δεν έγινε» και «για μια ευκαιρία που χάθηκε για να αλλάξουμε και να εκσυγχρονίσουμε το σύνταγμα». Αναφερόμενος στο άρθρο 32 παρ.4 ο κ. Χήτας κατέθεσε τη πρόταση του κόμματος του που προβλέπει απευθείας εκλογή από το λαό, του Προέδρου της Δημοκρατίας. Ο κ. Χήτας επιτέθηκε στα δύο μεγάλα κόμματα κατηγορώντας τα ότι «θέλουν ένα θολό δημοκρατικό τοπίο και αμέτοχους πολίτες και όχι μια θεσμική και οικονομική θωράκιση της κοινωνίας». «Αυτή η αναθεώρηση δείχνει να είναι ένα κυνήγι μαγισσών», τόνισε και πρόσθεσε ότι δεν έχουν θέση σε αυτή τη κορυφαία κοινοβουλευτική διαδικασία οι μικροκομματικές σκοπιμότητες. «Η μόνη ουσιαστική αλλαγή αν την καταφέρουμε θα είναι η ψήφος των αποδήμων», κατέληξε.

Από την πλευρά της, η γενική εισηγήτρια του ΜεΡΑ25 Αγγελική Αδαμοπούλου υποστήριξε ότι η κυβέρνηση θέλει να υποβαθμίσει τη συμμετοχή των πολιτών στο δημοκρατικό οικοδόμημα επιβάλλοντας την νεοφιλελεύθερη πολιτική της. Η κ. Αδαμοπούλου επεσήμανε ότι, «ο θεσμός του προέδρου της Δημοκρατίας φέρει ένα βαρύ πολιτειακό συμβολισμό καθώς είναι ο εγγυητής την εθνικής ομοψυχίας», και κατέθεσε την εισήγηση του κόμματος της, να εκλέγεται με απόλυτη πλειοψηφία από ένα Διακοινοβουλευτικό όργανο στο οποίο θα συμμετέχουν οι 300 βουλευτές της βουλής μαζί με 600 πολίτες. Μίλησε ακόμα για την ανάγκη λελογισμένου εμπλουτισμού του συντάγματος με θεσμούς άμεσης λαϊκής συμμετοχής αλλά και για δημοψηφίσματα που δεν πρέπει να εργαλειοποιούνται.

«Η πρόταση της ΝΔ επενδύει στην ποιότητα των πρωταγωνιστών και στο επίπεδο πολιτικού πολιτισμού και χωρίς ίχνος υπερβολής αφήνει πεδίο συνεννόησης στα κόμματα κατά τον πρώτο γύρο της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας και δεν επαναφέρει δυσλειτουργικά μοντέλα διπόλου στην εκτελεστική εξουσία», ανέφερε ο Ευριπίδης Στυλιανίδης. «Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας μπορεί και πρέπει να παραμένει ο εκφραστής και το σύμβολο της ενότητας του κράτους, της συναίνεσης και της συνεννόησης. Όχι όμως επειδή αναγκάζει το σύνταγμα ή επιβάλλουν οι κανόνες αλλά γιατί πραγματικά το συνειδητοποιούν και το επιδιώκουν τα πολιτικά κόμματα», είπε ο κ. Στυλιανίδης και πρόσθεσε: «Eίμαστε διατεθειμένοι να αφαιρέσουμε την τελευταία διάταξη, που προτείνουμε στο άρθρο 32 παρ.5, περί του πρεσβύτερου στην ηλικία υποψηφίου. Όπως είπαμε και στην επιτροπή, δεν είναι ισχυρή από άποψη επιχειρημάτων η διάταξη αυτή και αυτό δείχνει ότι δεν έχουμε κανένα δογματισμό στις τοποθετήσεις μας όταν μιλούμε για το μέλλον της χώρας».

Σύμφωνα με την πρόταση της ΝΔ «αν δεν επιτευχθεί ούτε και στην Τρίτη ψηφοφορία η αυξημένη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μέσα σε πέντε ημέρες και εκλέγεται Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών. Αν δεν επιτευχθεί ούτε αυτή η πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται ακόμη μια φορά, ύστερα από πέντε μέρες, μεταξύ των δύο προσώπων που πλειοψήφισαν και θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος εκείνος που συγκέντρωσε τη σχετική πλειοψηφία. Σε περίπτωση ισοψηφίας, θεωρείται ότι έχει εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας εκείνος που συγκέντρωσε μεγαλύτερο αριθμό ψήφων στην πρώτη ψηφοφορία της προηγούμενης παραγράφου και σε περίπτωση ισοψηφίας κατά την περίπτωση εκείνη, ο πρεσβύτερος στην ηλικία μεταξύ των δύο υποψηφίων».

«Μια ιστορία χαμένων ευκαιριών» τείνει να καταστεί η αναθεώρηση του Καταστατικού Χάρτη της χώρας, τόνισε ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ Χάρης Καστανίδης και επισήμανε ότι το γεγονός αυτό οφείλεται στις μικροκομματικές σκοπιμότητες και στην αδυναμία διαμόρφωσης συναινετικού πνεύματος μεταξύ των κομμάτων, ώστε να είναι δυνατή η αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος που δεν αντιστοιχούν στις ανάγκες της εποχής.

Ο κ. Καστανίδης υπογράμμισε ότι η παρούσα αναθεωρητική Βουλή θα επιτύχει ένα μικρό σε εύρος και ελλειπτικό σε ουσία αναθεωρητικό εγχείρημα, και κάλεσε τους βουλευτές, «τουλάχιστον, ας συμφωνήσουμε, ότι οι λίγες ουσιαστικές μεταβολές που θα επέλθουν, θα καταστρωθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, μακριά από τη λογική των αριθμών και με τις καλύτερες θεσμικές εγγυήσεις για τη λειτουργία της Δημοκρατίας μας».

Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα της ανάγκης αυτής, επικαλέστηκε τον τρόπο εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας, λέγοντας πως ενώ είναι ορθή η αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από την πρόωρη διάλυση της Βουλής, είναι προβληματική η πρόταση της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας να αρκεί για την εκλογή του ακόμη και σχετική πλειοψηφία. «Στο πρόσωπο του Προέδρου της Δημοκρατίας εκφράζεται και συμπυκνώνεται η ενότητα του έθνους. Σε μια χώρα που παρουσιάζει κατά κανόνα φαινόμενα εσωτερικής πολιτικής διαίρεσης και υπέρμετρου κομματικού ανταγωνισμού, καλό είναι να υπάρχει στην κορυφή της πολιτειακής δομής ένα πρόσωπο εθνικής αναφοράς για τη συλλογική μας συνείδηση. Αυτό είναι αδύνατο να συμβεί, αν το υποψήφιο πρόσωπο αποτελεί κομματική υποψηφιότητα μιας πρόσκαιρης, κατά καιρούς, κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Εξάλλου, αν επικρατήσει η πρόταση της ΝΔ, το Σύνταγμά μας θα το διατρέχει μια περίεργη αντινομία και παραδοξότητα: Ο μεν εκπρόσωπος μιας Ανεξάρτητης Αρχής θα επιλέγεται με ισχυρή πλειοψηφία της Διάσκεψης των Προέδρων (4/5 ή 3/5), ο δε Πρόεδρος της Δημοκρατίας με σχετική πλειοψηφία! Με άλλα λόγια υποβιβάζουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και υποβαθμίζουμε το κύρος του κάτω και από το επίπεδο της ηγεσίας μιας Ανεξάρτητης Αρχής!» είπε συγκεκριμένα ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ. Απηύθυνε μάλιστα έκκληση στη ΝΔ, να αποσύρει την πρότασή της και να επιτρέψει τη διαμόρφωση ευρείας πλειοψηφίας εντός του Κοινοβουλίου για την αναθεώρηση του σχετικού άρθρου του Συντάγματος, ώστε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να εκλέγεται με πλειοψηφία τουλάχιστον των 3/5 του αριθμού των βουλευτών. Πρότεινε συγκεκριμένα να διαγραφεί απλώς η παράγραφος 4 του άρθρου 32 του Συντάγματος, και οι υπόλοιπες διατάξεις του να παραμείνουν ως έχουν.

Η ΝΔ δήλωσε καταρχήν θετική στο να υιοθετήσει την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία, με τον κ. Γεραπετρίτη να ξεκαθαρίζει, ωστόσο, ότι στην πρόταση του κυβερνώντος κόμματος θα τεθούν όροι και περιορισμοί.

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο κ. Γεραπετρίτης, η ΝΔ είναι καταρχήν θετική στην πρόταση αυτή της αξιωματικής αντιπολίτευσης, στο πλαίσιο του πνεύματος διαβούλευσης που έχει επιδείξει καθ' όλη την διαδικασία, ενώ παραδέχθηκε ότι η λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία έχει πράγματι ένα εύρος χρήσης σε πολλές χώρες της ΕΕ και αναγνωρίζεται στην ίδια την ΕΕ. 

«Η δική μας πρόταση, θα εμπεριέχει όρους και προϋποθέσεις. Θεωρώ ότι ορισμένα ζητήματα εξ ορισμού δεν μπορούν να εντάσσονται μέσα στην λαϊκή νομοθετική πρωτοβουλία. Δεν μπορείς να θέσεις ζήτημα λαϊκής νομοθετικής πρωτοβουλίας σε ζητήματα που ανάγονται στην εθνική άμυνα και εξωτερική πολιτική και θα πρέπει να υπάρχει και κάποιας μορφής περιορισμός στον αριθμό που θα μπορούν να υποβάλλονται» εκτίμησε ο υπουργός Επικρατείας. Σημειώνεται ότι η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει ότι «προτάσεις νόμων μπορεί να υποβληθούν από εκατό χιλιάδες πολίτες που έχουν το εκλογικό δικαίωμα», ενώ ανάλογη πρόταση έχει καταθέσει και το Κίνημα Αλλαγής.

 

★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr


💬Αφήστε το σχόλιο σας

Τα πεδία με αστεράκι είναι υποχρεωτικά

Δείτε επίσης τα τελευταία νέα με χρονολογική σειρά

Η βαθμολογία και το πρόγραμμα στον όμιλo της ΑΕΚ: πώς μπορεί να προκριθεί

26/11/2020 - 21:56:30 -

LIVE: Νάπολι - Ριέκα

26/11/2020 - 21:53:02 -

Europa League: Βαριά ήττα για την ΑΕΚ

26/11/2020 - 21:48:33 -

Προβάδισμα 16 μονάδων για τη ΝΔ καταγράφει δημοσκόπηση της Pulse - Ανησυχία για τον κορωνοϊό

26/11/2020 - 21:16 - Ανησυχία σχετικά με την επιδημία του κορωνοϊού στην Ελλάδα εκφράζουν σχεδόν οι 8 στους 10...

Ξεκίνησε η συζήτηση για το νομοσχέδιο για την περιστολή του λαθρεμπορίου

26/11/2020 - 20:46 - Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών ξεκίνησε στην επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, η...

Επιστροφή στη λίστα με τα Νέα - ειδήσεις
Θεματικά νέα

Πολιτικά άρθρα Covid-19: Η παράσταση που αρχίζει!

Δημήτρης Μάρδας

Ο Covid-19 είναι υπαρκτός όπως ήταν και η Ισπανική γρίπη του 1918 και τόσες πανδημίες που πέρασαν και που πρόκειται να ζήσει ο πλανήτης στο μέλλον....

Δείτε όλο το άρθρο
Η αμφιλεγόμενη πολιτική του Μπάιντεν για την Ευρωπαϊκή Ένωση

Νότης Μαριάς

Η εκλογή Μπάιντεν αναμφίβολα ανακάτεψε την τράπουλα στη διεθνή πολιτική σκακιέρα. Οι διάφοροι διεθνείς παίκτες παγκόσμιοι και περιφερειακοί αναζητούν...

Δείτε όλο το άρθρο
Covid-19: Προστασία, πρόληψη και κατανάλωση!

Δημήτρης Μάρδας

Τoν Mάρτ ιο δεν διαθέταμε το τεστ για τον  Covid-19. Ο κόσμος όμως εξελίσσεται… Δυόμισι εκατομμύρια πολίτες, σχεδόν ο μισός πληθυσμός,...

Δείτε όλο το άρθρο
Το άθλημα της Δημοκρατίας και η θεμέλιος συμμετοχή όλων των πολιτών

Γεώργιος Εμ. Δημητράκης

Η Δημοκρατία είναι το Πολίτευμα όπου η εξουσία πηγάζει από τον Λαό, ασκείται από τον Λαό και υπηρετεί τα συμφέροντα του Λαού. Κεντρικό χαρακτηριστικό...

Δείτε όλο το άρθρο
Πώς θα μειωθεί το εργασιακό κόστος χωρίς να αγγίξουμε τους μισθούς

Δημήτρης Μάρδας

-Αν θέλουμε να διώξουμε ακόμη ένα μέρος των νέων Ελλήνων στο εξωτερικό –και δεν αναφερόμαστε μόνο στους επιστήμονες– ας εφαρμόσουμε τα όσα...

Δείτε όλο το άρθρο
Δείτε όλα τα άρθρα
Δημοσκοπήσεις Δημοσκόπηση της Opinion Poll (16-10-2020) Δημοσκόπηση της Opinion Pull 16/10/2020   Δείτε εδώ την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα Δημοσκόπηση της Marc για τον Alpha (15-10-2020) Δημοσκόπηση της Marc για τον Alpha.Προβάδισμα ΝΔ με 19,7%   Δείτε εδώ την δημοσκόπηση Δείτε περισσότερα
Αναζήτηση δημοσκόπησης
Μέσο Δημοσίευσης
Επωνυμία Εταιρείας
Ημερομηνία      Από:
Δημοσίευσης   Έως:

Δείτε όλες τις δημοσκοπήσεις
Νέα της HELEXPO
116 αιτήσεις από όλο τον κόσμο στην πρώτη φάση του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης

116 αιτήσεις από όλο τον κόσμο στην πρώτη φάση του Διεθνούς Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού για την ανάπλαση του Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης


Ψήφος εμπιστοσύνης από την παγκόσμια αρχιτεκτονική κοινότητα Τεράστια αποδοχή γνώρισε από την διεθνή αρχιτεκτονική κοινότητα η προκήρυξη του...


Δείτε θέμα και σχόλια